Fordonstillverkaren Scania flaggade nyligen för att produktionen kan komma att stängas på flera håll under nästa vecka till följd av bristen på halvledarkomponenter, det vill säga elektriska komponenter som dioder och transistorer som ofta tillverkas av kisel.
Fordonstillverkaren Volvo Group, som bland annat tillverkar lastbilar och bussar, påverkas också av bristen, och räknar precis som Scania med produktionsstörningar.
Volvo Groups presschef Claes Eliasson säger att det är svårt att svara på hur omfattande produktionsstörningarna kan bli eftersom situationen är flytande, men konstaterar att produktionen kan komma att flyttas fram eller saktas ned.
– Det är en global brist på halvledare, och det använder vi i ökad grad även i våra produkter. Vi ser att det kommer bli produktionsstörningar, även för Volvos del, åtminstone under första kvartalet har vi sagt, men det kan pågå längre än så, säger Eliasson.
Flyttar fram produktion
Volvo Group räknar dock inte med att behöva ställa in produktionen helt.
– Det man gör är att man flyttar fram produktion. Marknaden finns ju där, efterfrågan på produkterna är väldigt stark, säger Eliasson.
– Vi har 18 större produktionsanläggningar globalt, och här kommer vi att fatta lokala taktiska beslut anläggning per anläggning, beroende på hur situationen ser ut just där, säger han.
Personbilstillverkaren Volvo Cars, som ägs av kinesiska Zhejiang Geely Holding, är däremot mer optimistisk i sin syn på den närmaste framtiden. Volvo Cars presstalesperson Magnus Holst säger att bolaget än så länge inte har påverkats "så mycket alls" av situationen.
– Det är klart att det finns en oro. Vi ser också vad som händer runt om i världen, men de åtgärder som har vidtagits har fungerat än så länge. Vi får göra utvärderingar varje vecka, det ändrar sig snabbt fram och tillbaka, säger Holst.
Han tillägger att Volvo Cars drar fördel av att vara en mindre producent.
– Vi har en möjlighet att navigera detta tillsammans med våra leverantörer kanske på ett annat sätt än vad betydligt större företag har, säger Holst.
Pandemin bakom bristen
Branschorganisationen Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl förklarar att bristen på halvledarkomponenter till stor del beror på coronapandemin. Fordonsindustrin befarade att den ekonomiska krisen skulle bli djupare än vad den blev, och återkallade därför sina beställningar av halvledarkomponenter under pandemins inledning.
– Man tolkade in det som hände i början av 2020 att här kommer det att bli ett väldigt stort avbräck i försäljningen, inte så konstigt egentligen. Nu blev inte avbräcket så stort som man hade räknat med, men det blev ett avbräck. Personbilssidan minskade ca 20 procent i Europa under 2020, men det blev inte 50 eller 70 procent, säger Sidahl.
Samtidigt steg efterfrågan på konsumentelektronik som också består av halvledarkomponenter. Konsekvensen blir att företag som tillverkar hörlurar, tv-spel och bärbara datorer, "den stora marknaden", konkurrerar med fordonstillverkare om att köpa in komponenterna.
– Fordonsindustrin har någonstans mellan 9-10 procent av den totala marknaden. Det blir en hävstångseffekt, när den stora marknaden vill ha ännu mer blir skadan ännu större för den lilla marknaden, säger Sidahl.