Hamn ska minska utsläpp med 70 procent

Koldioxidutsläppen från Göteborgs hamn ska minska med 70 procent till 2030. Det är målet för ett samarbete mellan hamnen, Stena Line och lastbilstillverkarna Volvo och Scania. Fartyg och fordon som drivs med fossilfria bränslen ska se till att målet uppfylls.

Göteborgs hamn. Arkivbild.

Göteborgs hamn. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-02-04 08:19

På lång sikt är visionen att den kommersiella verksamheten i Göteborgs hamn ska bli helt fri från utsläpp av koldioxid.

De fyra bolagen beskriver sitt samarbete som unikt.

– Vi måste kunna kroka arm även med våra konkurrenter, säger Henrik Henriksson, vd för Scania, om att man här gör gemensam sak med AB Volvo.

– Klimatförändringarna är, tillsammans med biologisk mångfald, vår tids stora utmaningar, säger Martin Lundstedt, vd för Volvo.

Studie av behov

Varje år görs cirka en miljon lastbilstransporter till eller från Göteborgs hamn, som är Sveriges största.

En grundtanke i det nya samarbetet är att det ska bli enkelt för den som beställer eller utför en transport att välja ett fossilfritt alternativ. Då krävs, förutom själva fordonen, att det finns en god infrastruktur i hamnen, till exempel för att ladda eldrivna lastbilar.

En studie av marknadens önskemål och praktiska omständigheter ska bli klar under våren.

Nya färjor

Till sjöss siktar rederiet Stena Line på att ha två fossilfria färjor i drift senast 2030. Den nya tekniken i färjorna tas fram i Göteborg.

– Detta är vår testbädd, säger Niclas Mårtensson, vd på Stena Line, och pekar bland annat på samarbetet med Chalmers tekniska högskola.

En förhoppning är att klimatsatsningen i Göteborgs hamn ska sprida sig som ringar på vattnet i systemet av sammanhängande transporter.

– En tredjedel av Sveriges internationella handelsvolym går genom Göteborgs hamn, påpekar hamnbolagets vd Elvir Dzanic.

Han räknar med att satsningen ska få stöd från staten. Toppcheferna i de fyra bolagen sitter alla med i den elektrifieringskommission som tillsatts av infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!