Coronapandemins effekt där hemmajobb har blivit en självklarhet för många har också gett tydlig effekt på Dustins försäljning. Thomas Ekman ser hur utvecklingen och efterfrågan tagit ett nytt steg.
– Tittar man tillbaka ett år så satte man upp en liten extraskärm, köpte tangentbord och liknande. Nu har man kommit till nästa period där man förstår att så här kommer det vara. Man skaffar bättre bord, skärm eller stol och arbetsgivaren har också börjat ta tag i den här frågan och förse sina anställda med kameror och bärbara datorer, säger han.
Ökad omsättning
Ett bevis för utvecklingen är också Dustins delårsrapport. Rörelsevinsten uppgick till 177 miljoner kronor för perioden december-februari, jämfört med 133 miljoner kronor samma period 2020. Omsättningen steg med fyra procent till närmare 3,7 miljarder kronor medan rörelsemarginalen blev 5,5 procent, betydligt högre än föregående år och analytikernas förväntningar.
– Vi har startat något som gör att vi inte kommer gå tillbaka till hur det var innan och genom vår position inom onlinehandel är vi såklart väl positionerade, säger Thomas Ekman om den digitala utvecklingen.
Dessutom meddelar Dustin att man köper Centralpoint med verksamhet i Nederländerna och Belgien. Prislappen landar på 425 miljoner euro, motsvarande cirka 4,3 miljarder kronor. Köpet betalas med drygt 8,2 miljoner nytryckta egna aktier och kontanter.
På Stockholmsbörsen fick också dagens rapport och förvärvsbesked ett varmt välkomnande. Aktien som gått väldigt starkt sedan årsskiftet tillhör dagens vinnare med en uppgång på drygt åtta procent och sedan årsskiftet har den stärkts med nästan 60 procent.
"Stökig period"
En utmaning är dock fortsatt komponentbrist och förseningar. vilket företaget lyfter i rapporten.
– Det har pågått under hela pandemin även om det inte märktes så mycket i början då det fanns stora lager. Sedan har det börjat bli stökigt i hela leveranskedjan med båtar som hamnat i karantän och containrar som befann sig på fel plats. Det är en stökig period.
Det som inträffat i Suez-kanalen, har det påverkat er?
– Nej, inte direkt. Vi hade saker på båtar som låg på kö där men inte så mycket men det är som när en bil fastnar på Essingeleden i Stockholm, det stökar till det lite överallt.