Klädjätten redovisar nu en vinst före skatt på 3 665 miljoner kronor för perioden 1 september – 30 november, det fjärde kvartalet i företagets brutna räkenskapsår.
Den var inte överraskande betydligt lägre än samma period föregående år (5 303 miljoner) som en konsekvens av coronapandemin men betydligt bättre än analytikernas förväntningar på 3,07 miljarder kronor enligt Refinitivs sammanställning.
– Kostnadskontrollen är väldigt god, bättre än väntat. Man har agerat snabbt och väldigt kraftfullt när det gäller hyror. H&M har helt enkelt gjort rätt saker under den här krisen. Nedstängningarna vi ser är inget koncernen kan rå för, säger Maria Landeborn, senioranalytiker på Danske Bank till TT.
Lägre omsättning
Omsättningen uppgick samtidigt till 52 549 miljoner kronor, jämfört med 61 694 miljoner kronor ett år tidigare.
"Med en stark, lönsam onlinetillväxt och bra kostnadskontroll lyckades vi avsluta året med vinst och en stark finansiell ställning. Snabba och kraftfulla åtgärder i kombination med ett attraktivt kunderbjudande ledde till en bättre återhämtning än väntat", skriver bolagets vd Helena Helmersson i rapporten.
Avvaktar med besked
Trots det väljer nu bolaget att avvakta gällande utdelningsbesked då man "inte kan överblicka pandemins konsekvenser i nuläget" men bedömer ändå att utsikterna är goda för utdelning under hösten.
– Jag tycker det är ett klokt beslut. Det fanns en konsensunsförväntan på två kronor men samtidigt är osäkerheten i närtid hög. H&M har ju många stängda butiker så jag kan tycka att det är högst ansvarsfullt och inget konstigt, säger Maria Landeborn.
Ett positivt besked för bolaget var att det så viktiga varulagret ökade med endast en procent i svenska kronor jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år. Det uppgår nu till drygt 38 miljarder kronor.
Stänger butiker
"Som en följd av det fortsatta förändringsarbetet med bland annat effektivisering av varuförsörjningskedjan och integrering av försäljningskanalerna i kombination med en gradvis förbättrad covid-19-situation finns det goda förutsättningar för lägre varulagernivåer framöver", skriver bolaget i delårsrapporten.
Samtidigt brottas man med utmaningar under andra vågen av coronapandemin i form av stängda butiker. Som mest har under hösten 1 800 butiker varit stängda, vilket motsvarar en dryg tredjedel av butiksnätet.
– Det kommer att ha en betydande negativ effekt på första kvartalet 2021 men vi är starkt positionerade för en återhämtning under 2021, säger Helena Helmersson vid dagens presskonferens.
Cirka 100 nya butiker planeras öppna under 2021 samtidigt som 350 butiker planeras att stänga, enligt bolaget "främst på etablerade marknader".
– H&M kommer att ha ett bra förhandlingsläge när det gäller hyror. Innan krisen såg vi en hyresuppgång men nu är situationen annorlunda och H&M är en attraktiv kund. Man vill hellre ha dem än småkedjor som är på randen till konkurs så kostnaderna för butiksnätet kan man nog omförhandla, säger Maria Landeborn.