Ett skriftligt uttalande på hemsidan före pressträffen och sedan i stort sett locket på. Helena Helmersson var fåordig om den senaste tidens händelser i Kina. Exempelvis på frågan om varför 20 av H&M:s 500 butiker i landet just nu är stängda ville hon inte ge en kommentar.
– Hon undvek frågan. De lade upp det där pressmeddelandet. De förstod väl att det skulle bli den stora snackisen annars, säger Maria Landeborn, senioranalytiker på Danske Bank.
Aktien föll på Stockholmsbörsen efter rapporten och beskeden från bolaget. Vid stängning var aktien ned 3,3 procent.
Undvika uppståndelse
H&M är i blåsväder i Kina sedan Kommunistpartiets ungdomsförbund blåst liv i ett tidigare uttalande från bolaget där H&M tog ställning för mänskliga rättigheter och skrev att de ser allvarligt på rapporter om tvångsarbete i Xinjiang-regionen. Bland annat har H&M stängts ute från stora kinesiska näthandelsplattformar.
I det nya uttalandet som publicerades i samband med delårsrapporten skriver H&M bland annat: "Vi samarbetar med våra kollegor i Kina och gör allt vi kan för att hantera utmaningarna och hitta en väg framåt" och poängterade att Kina är en viktig marknad.
– Det är deras tredje största marknad och en betydelsefull del för affären. Någonstans kan man förstå att de vill undvika mer uppståndelse. Men (aktie)marknaden skriker efter mer information, säger Maria Landeborn.
Mohammed Salih, aktiestrateg på organisationen Aktiespararna, håller med och är kritisk till hur H&M hanterar frågan.
– Transparensen som ska finnas gentemot aktieägarna finns inte där. Man vill veta vad som händer med en av bolagets viktigaste marknader, säger han.
Känslig fråga
Att H&M väljer en diplomatisk linje i nuläget är dock inte helt förvånande, enligt bedömarna.
– I det här läget handlar det om skademinimering. Man vill inte skada situationen i Kina mer och riskera att den blir mer långdragen. Men de vill samtidigt inte framstå som att de är villiga att bryta mot mänskliga rättigheter i sin produktion, säger Maria Landeborn, och fortsätter:
– Det är klart att man pratar internt om hur man ska lösa det här men man har ingen lösning klar ännu och då väljer man att försöka vara extremt diplomatisk och nästan inte säga någonting.
Hon poängterar att H&M också är viktigt för Kina och att landet har intresse av att fortsätta att locka västerländska aktörer.
– Att börja straffa ut företag från kinesiska marknaden ligger inte heller i deras intresse på lång sikt. Men de vill väldigt tydligt markera att man inte får uttala sig så här, säger Maria Landeborn.