Efter coronapandemin har vd:n Helena Helmersson nu fått ytterligare en extrem utmaning att hantera, nämligen situationen i Kina. Hur man nu ska hantera situationen ges dock inga tydligare svar än det uttalande som presenterades i samband med delårsrapporten.
Där skriver bolaget att: "Vi är måna om att återvinna tilliten och förtroendet hos våra kunder, kollegor och affärspartner i Kina. Genom att samarbeta med våra partner och intressenter tror vi att vi kan ta gemensamma steg för att utveckla modeindustrin, betjäna våra kunder och agera på ett respektfullt sätt".
Frågor från analytiker under dagens pressträff besvarades med inga kommentarer och samma svar gavs när TT intervjuade Helena Helmersson.
– Jag ber om din förståelse att det är vad vi kan svara just nu.
TT: När tror du då att ni är redo att göra uttalanden?
– Tyvärr kan jag inte kommentera detta.
Från kinesiskt håll är man också väldigt negativ. Statsägda China Central Television skriver enligt Reuters på mikrobloggen Weibo, en motsvarighet till Twitter, att kommentaren är "en andra sortens pr-artikel full av tomma ord och utan ärlighet" och frågar sig "varför inte H&M öppet ber om ursäkt till sina kunder?"
Vill inte köpa bomull
Bakgrunden är det dokument från H&M:s sida som lyfts upp bland annat från kinesiska ledningens ungdomsförbund om H&M:s beslut att inte köpa bomull från den Xinjiang-provinsen. Detta utifrån behandlingen av den uiguriska minoritetsbefolkningen. H&M har straffats genom att försäljningen stoppats på en rad olika kinesiska sajter, olika karttjänster har tagit bort H&M-adresser och i sociala medier har det uppmanats till bojkott av inte bara H&M utan även andra västerländska bolag som tagit samma ställning. Under dagens presentation uppger klädjätten att 20 butiker är stängda i Kina, dock vill man inte svara på om det är en konsekvens av bojkotten eller coronapandemin.
Just Kina är företagets fjärde största marknad och förhoppningarna har varit stora inför att Kina nu kommit in i en helt annan fas än övriga världen när det gäller pandemin.
Blev en miljardförlust
För kvartalet som sträckte sig under perioden 1 december–28 februari blev det som väntat en miljardförlust i spåren av stängda butiker. Minus 1,39 miljarder var dock något lägre än analytikernas genomsnittliga förväntningar som låg på 1,41 miljarder kronor.
Bolagets varulager minskade samtidigt något jämfört med samma period föregående år och uppgick nu till 36,9 miljarder kronor.
Ytterligare ett positivt tecken för H&M är att försäljningen under perioden 1–28 mars ökade med 55 procent, dock i ljuset av att mars förra året var extremt svagt med nedstängningar i Europa och hälften av H&M:s 5 000 butiker stängda. Hur framtiden ter sig är dock extremt svårt enligt Helena Helmersson:
– Vi har under den här perioden haft ungefär 30 procent av butikerna stängda. Det beror helt på restriktionerna och nu när vaccineringen rullas ut. Vi ser positiv utveckling även jämfört med 2019 (före pandemins utbrott) på marknader där vi kunnat hålla öppet som Ryssland, Schweiz, USA, Sydkorea, Australien bara för att nämna några länder.
Samtidigt brottas bolaget med nya utmaningar, flera företag förväntas att drabbas av stoppet i Suez-kanalen, ökad konsumtion har gett logistikutmaningar och H&M uppger att man förväntar sig flaskhalsar i flera europeiska hamnar.
– Vi har påverkats lite grann precis som alla andra och vi försöker hantera det på bästa sätt. Vår bedömning är att den inte kommer ha nämnvärd påverkan utan ska kunna hantera det.
TT: Påverkas den svenska marknaden?
– Vi jobbar med situationen i stort. Hittills tror vi att vi kan hantera det på ett relativt bra sätt.