I onsdags sade finansminister Magdalena Andersson att läget inom svensk ekonomi är bättre än i våras, även om coronasmittan är i det närmaste lika utbredd nu som då. Hon pekade på att industrin fortfarande håller ekonomin i gång, som en viktig orsak.
– I maj var läget mycket osäkert. Nu har vi lärt oss leva med den här sjukdomen. Vi ser inte lika stora avbrott i leverantörskedjan, sade hon.
Hon får medhåll av industrin eller snarare är det så att Magdalena Andersson fått informationen just därifrån.
– Industrin är i gång, flödena fungerar, säger lastbilsjätten Volvos kommunikationsdirektör Claes Eliasson.
Inte samma effekter
Det är långt ifrån det extremt ansträngda läget i våras.
– Det är inte alls de effekterna den här gången, säger han.
Men:
– Det är saker man bara kan prata om i realtid, säger han och syftar på att läget kan förändras blixtsnabbt.
Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, branschorganisation för underleverantörer till fordonstillverkarna, håller med.
– Systemet fungerar bra, visst finns det störningar, men de kan hanteras, säger Sidahl.
Bättre kontakter
Men både han och Eliasson hissar en varningsflagg. Smittspridningen är väldigt hög i såväl Sverige som i flera europeiska länder som exempelvis för fordonsindustrin kritisk Frankrike och Belgien. Sjuktalen är höga och karantänsatta arbetare kan få de så viktiga leverantörskedjorna att gå av. En länk i kedjan borta får stora konsekvenser, som i sin tur sänker en annan kedja.
Coronaläxan då, som såväl finansministern och och industrin gärna pekar på? Jo, den är delvis gjord.
– Vi har oerhört täta kontakter med leverantörer. Mer öppenhet där vi kommit varandra närmare, säger Claes Eliasson.
Men flödet ser ut ungefär som tidigare, i alla fall hos Volvo. De regionala värdekedjorna består, de är inte ändrade, enligt Eliasson.