Orsaken är järnmalmspriset, vars spotpris förra veckan nådde sin högsta nivå sedan 2014, som gör att bolaget överväger att öka produktionen vid gruvan i Kaunisvaara, norr om Pajala.
Transporten av järnmalmen till Malmbanan i Svappavaara sker med lastbil, där den lastas till tåg, enligt Norrländska Socialdemokraten.
Bolaget har lämnat in en ansökan för utökat tågtillstånd till Trafikverket.
– Det möjliggör en mer stabil drift för oss. Det är bättre att ha möjlighet för ett extra tåg än att stå med för liten kapacitet, säger Kaunis Irons logistikchef Lars Wallgren till Fremover.
Kaunis Iron producerar 2,3 miljoner ton järnmalmskoncentration per år, och enligt Wallgren kan produktionen mer än fördubblas, men att det måste ställas mot att gruvan då får en kortare livslängd.
Och även om järnmalmspriset på runt 130 dollar per ton är högt, så är det inte allt.
– Det finns flera andra förhållanden som spelar in. Även om priset för närvarande är bra, så omsätts järnmalmen i dollar, och där är kursen dålig. Dessutom har vi höga fraktkostnader nu, som också drar ned resultatet, säger Wallgren till tidningen.