Coronapandemin har lyft e-handeln till rekordhöjder och årets julhandelsprognoser pekar på nya toppnoteringar.
– Nu är vi mitt i ruschen. Julhandeln har kickat i gång, i år flera veckor tidigare än normalt. Senaste månaden har försäljningen till konsument ökat med mer än 50 procent och vi tror inte att den ökningen kommer att avta, säger Jonas Karlén, vd för e-bokhandeln Adlibris.
"Inga vanliga dagar"
Fredagen, som kallas Black Friday och i år inföll den 27 november, är den enskilda dag då trycket på beställningar är som hårdast eftersom många handlare har reaerbjudanden som gäller just den dagen.
Under ett enskilt dygn, tisdagen efter Black Friday i fjol, passerade över en miljon paket och varubrev Postnords terminaler.
– Det finns inga vanliga dagar längre, men de senaste veckorna har dygnssnittet legat på 600 000–800 000 paket. Vi har haft en jätteökning i och med corona, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord.
Hur många paket och varubrev (som mindre försändelser kallas) som kommer att behöva hanteras de kommande dygnen är omöjligt att säga på förhand, påpekar han. En hel rad med leveransfirmor, som Budbee och Airmee med flera, har också dykt upp som tar en del av kakan. Men det finns en beredskap för ett kraftigt ökat tryck.
Extrapersonal har anställts, leveranserna har utökats både till ombuden och direkt till hemmen och tillfälliga ombud har inrättats. Bland annat öppnar Postnord ett tillfälligt rekordstort paketombud i Älvsjömässan i Stockholm. Delvis som en smittskyddsåtgärd då det är tänkt att paketutlämningen ska ske utan att kunderna behöver lämna sin bil.
Men trots att alla prognoser pekar på ovanligt stora mängder paket tror Postnord inte på något paketkaos.
– Jag tycker att vi har tagit höjd för det som kan tänkas komma, säger Peter Hesslin.
Även paketleverantören DHL räknar med att kunna hantera anstormningen utan störningar. Förberedelserna har pågått i månader.
– Vi kommer kunna hantera det här. I år har vi förberett oss mer än vanligt eftersom vi har fått indikationer att covid-situationen gör att det kan öka ännu mer, säger Johan Widman,
Längre leveranser
Samtidigt konstaterar Peter Hesslin på Postnord att det finns ett slags produktionstak, eftersom det är maskiner som sköter en stor del av sorteringen.
– Jag räknar inte med några större förseningar men man får nog räkna med att det kan ta en dag extra, säger Peter Hesslin, och påpekar att Postnord inte styr över hela leveranskedjan.
Leveranstiden beror också på hur många ordrar e-handelsföretaget har att hantera och hur lång tid det tar för dem.
Även Adlibris tar höjd för ett ökat tryck, bland annat med 400 extra säsongsanställda, vilket kan jämföras med att företaget normalt har 300–350 personer som arbetar hos sig.
– Vi ökar alltid under den här delen av säsongen men det här året är det exceptionellt, säger Jonas Karlén.
Leveranstiderna beror av flera faktorer, bland annat om varan finns i lagret eller behöver beställas från leverantören. Sedan påverkar självklart ordertrycket.
– Nu, under Black Friday, är det sådan anstormning så då blir det lite längre leveranstider. Beställningar under fredagen räknar vi med att kunna skicka i mitten av nästa vecka, säger Jonas Karlén.
Också hemelektronikkedjan Mediamarkt ser risker för längre leveranstider på grund av stora volymer.
"När det gäller vår egen hantering av produkter har vi en viss fördröjning i hanteringen av större vitvaror och tv och vi försöker vara så transparenta som möjligt med att längre leveranstider kan förekomma", skriver Jenny Pedersén, pressansvarig på Mediamarkt, i ett mejl till TT.
Julklappar som beställs redan nu bör det inte vara något problem att få fram i tid enligt dem som TT har talat med. Men medskicket är att inte vänta för länge med beställningarna.
– Vänta inte till den 21 december med att beställa julklappar. Det är mycket som kan hända med corona och vädret, säger Peter Hesslin.