Livsmedelshandeln har gynnats av coronakrisen. När folk stannar hemma handlar de mer mat. Ica Sveriges försäljningsökning var 7,4 procent under andra kvartalet, visar delårsrapporten. Även stigande matpriser bidrog till lyftet. Resultatet ökade med cirka 160 miljoner kronor, varav Ica-chefen Per Strömberg räknar med att covid-19-effekten landar på plus 130 miljoner.
Coronaknuff
Det som sticker ut är den kraftigt ökade näthandeln, som redan före coronakrisen ökade stadigt. I juni låg ökningstakten på 165 procent.
– Vi har fått en extra ordentlig knuff av corona, säger Per Strömberg.
Framför allt är det väldigt många fler äldre som upptäckt e-handeln, de som i stor utsträckning tillhör riskgrupperna i pandemin.
– 30 procent av alla order har lagts av 65-plussare. För ett år sedan var den andelen fem procent, säger Strömberg.
Det förändrade köpbeteendet lär komma att bestå även när pandemin så småningom bedarrar.
Mer klirr till ägarna
Men om livsmedelshandeln gått strålande så har apoteksrörelsen haft det lite sämre under kvartalet, i spåren av hamstringseffekten under första kvartalet. Även vissa enskilda Ica-butiker har haft det kämpigare, speciellt relaterade till gränshandeln och i tomma köpcenter. Ica-koncernen som helhet redovisar därmed en mer begränsad vinstökning rensat för engångsposter.
Men de goda finanserna gör att Ica går vidare med planerna på att dela ut ytterligare sex kronor per aktie i utdelning till ägarna, ovanpå de sex kronorna i våras. På morgonen skickade företaget ut en kallelse till extra bolagsstämma, där ägarna därmed får klubba den totala aktieutdelningen för året på tolv kronor per aktie.