Undersökningsföretaget Kantar har frågat tusentals svenskar om synen på de 150 största arbetsgivarna i landet, och om de skulle vilja jobba för dem.
Rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad, som beställt undersökningen, har därefter sammanställt svaren till en topplista på de tio mest attraktiva arbetsgivarna. Ikea kniper förstaplatsen för andra året i rad.
– Det är ett tydligt tecken på att bolaget har ett starkt arbetsgivarvarumärke och att det lyckas förmedla det utåt, säger Catrine Jack, storkundsansvarig på Ranstad.
"Måste vara genuin"
Möbeljätten kan också få draghjälp av att många svenskar har handlat i något av varuhusen.
– Rent generellt, har man ett starkt konsumentvarumärke är det en styrka som säkert också kan hjälpa en i sitt arbetsgivarvarumärke, säger Jack.
Storbolaget Essity, som tillverkar hygienprodukter, var inte ens med på fjolårets topp tio-listan men hamnar på andra plats. Sveriges Radio stiger en placering och hamnar på tredje plats, samtidigt som SVT trillar bort från listan tillsammans med bland annat Polisen och Försvarsmakten.
– En viktig poäng är att om man ska bygga ett starkt varumärke så måste man vara genuin. Det kan inte vara några tomma ord som man hittar på för att det ska låta bra, utan det måste genomsyra det man gör och bli en del av företagskulturen. Att hålla vad man lovar är verkligen extremt viktigt, säger Jack.
Dåligt rykte kostar
Företag som uppfattas som attraktiva arbetsgivare har lättare att hålla nere kostnaderna vid rekrytering av personalen, säger hon.
– En arbetsgivare med dåligt rykte betalar i genomsnitt 10 procent mer per nyanställning, både i form av lön och tid som behöver läggas på att hitta medarbetarna.
4 716 personer i Sverige har deltagit i Kantars undersökningen som genomfördes med hjälp av en webbpanel under två veckor i januari.