I den nya passagerarprognosen målas en något dyster bild upp gällande passagerarutvecklingen vid svenska flygplatser.
Den tydliga ökning man tidigare hade förutspått skulle komma i sommar tros nu utebli och i stället ske först 2022. Detta som en konsekvens av hög smittspridning, försenade vaccinleveranser och fortsatta reserestriktioner.
Trots att flyget har gått igenom en rad kriser under de senaste decennierna är den här speciell, påpekar Simon Posluk, enhetschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
– Vi har skäl att tro att det har skett en beteendeförändring och så kallade endagsförättningar. Möten där man åker över dagen, exempelvis Stockholm–Bryssel, tror vi kommer till stor del att gå över till att bli digitala, säger han.
I år bedöms antalet passagerare vid svenska flygplatser uppgå till sex miljoner, jämfört med 5,6 miljoner pandemiåret 2020.
Klimatfrågan viktig
För 2022 bedöms passagerarantalet bli cirka 14,4 miljoner, men en återhämtning till nivåerna före pandemin ser man inte under hela prognosperioden, det vill säga fram till och med 2027.
Kommer den återhämtningen någonsin att ske?
– Den besvaras delvis av klimatfrågan. Hur lyckas flyget ta sig an klimat- och miljöfrågan? Det är en viktig del av återhämtningen.
Prognosen släpps samtidigt som det ändå finns en stigande optimism i branschen. Flygbolaget SAS har under våren meddelat att man har utökat sitt ruttnät med flera flyg och i början av maj återupptar flygbolaget BRA sina flygningar efter att tidigare ha ansökt om rekonstruktion, bland annat från Bromma till Malmö, Ängelholm och Visby.
– Det är fortsatt väldigt många reserestriktioner, såväl nationellt, men även i andra länder. Många länder har krav på test eller karantänhotell, vilket håller tillbaka efterfrågan på resor. Sedan har vi inte sett att det vänt när det gäller smittspridning, vilket har en kraftfull dämpning på resor, säger Simon Posluk.
Vaccinpass kan hjälpa
Från branschhåll har efterfrågan på ett vaccinpass lyfts. Nyligen meddelade man från EU-håll en förhoppning om att vaccinpass ska vara på plats från och med den 1 juli och medlemsländerna har gett grönt ljus för förhandlingar med EU-parlamentet.
Simon Posluk poängterar dock att det är fortsatta frågetecken i den här frågan.
– Det som återstår är hur väl utbyggt det här blir och det finns även ett lagstiftningsarbete inom kommissionen. Det återstår att se vad det landar i och om det blir ömsesidigt accepterat och man kan skapa restriktionsfria reseströmmar. Men det kan naturligtvis bidra till att efterfrågan ökar.