Transportbolaget Budbee saknar kollektivavtal och underminerar därför enligt facken den svenska modellen. Att AMF, som ägs av LO och Svenskt Näringsliv, nyligen investerade en kvarts miljard kronor i bolaget upprör därför:
"AMF har allvarligt skadat sitt förtroende när det gäller att förvalta våra medlemmars pensioner", skriver Valle Karlsson och Tommy Wreeth, ordförande för Seko respektive Transport, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
AMF:s existensberättigande hänger ihop med att fack och arbetsgivare tecknar kollektivavtal med tillhörande tjänstepensionsvillkor – pengar som förvaltas av AMF.
Vägrat avtal
"Vi tycker inte att det är okej att investera våra tjänstepensionspengar i företag som inte har kollektivavtal och dumpar villkoren på svensk arbetsmarknad", skriver fackbasarna.
– Vi har försökt få till kollektivavtal. Men de har väldigt tydligt vägrat teckna avtal. De sade att deras villkor var lika bra eller bättre, vilket vår granskning visar att de inte är, säger Tommy Wreeth till TT.
Budbee ger en annan bild:
"Våra löner ligger i linje med eller över de som finns i kollektivavtal. Vi har dessutom ett extra OB som inte finns i kollektivavtal. Det är också värt att nämna att alla våra terminalanställda har pension och försäkringar i enlighet med SAF-LO", skriver bolagets talesperson Simon Strindberg i ett mejl till TT.
Tomas Flodén på AMF har förståelse för fackens upprördhet, men säger samtidigt att pensionsbolaget arbetar för att förmå Budbee att röra sig i rätt riktning.
– Vi vet att transportbranschen har tuffa utmaningar, framför allt vad det gäller arbetsvillkor. Och det var vi medvetna om när vi gick in med den här investeringen. Samtidigt kan vi gå in i bolag som inte är i mål på alla punkter om vi känner att det är bolag som vill utvecklas åt rätt håll och som försöker ordna till det med schyssta arbetsvillkor. Och där känner vi att vi kan göra skillnad som den långsiktiga ägare vi är, säger Flodén.
"Vi är en relativt ung bransch, då är det inte konstigt att frågor ställs om våra arbetssätt", skriver Simon Strindberg.
"Köper inte snacket"
Kollektivavtal är inget absolut krav för AMF:s investeringar, men:
– Schyssta villkor och kollektivavtal är viktigt för oss, säger Flodén.
TT: Om bolaget inte ändrar sig, säg om ett år. Lämnar ni bolaget då?
– Det finns olika sätt att bedriva ägararbete på. Att lämna är den sista utvägen. Vi hoppas att kunna jobba ihop med de andra ägarna och med företagsledningen. Vi är trygga med att de kommer att röra sig åt rätt håll. De har redan visat att de är beredda att göra det, säger Flodén.
Men Transports ordförande Tommy Wreeth är skeptisk.
– Jag köper inte det där snacket om att de är på rätt väg med en massa fina policyer så länge de vägrar teckna kollektivavtal.
Motvind för facket
Facket jobbar i motvind vad gäller andra liknande gig-bolag. Ikea-kopplade Best Transport har liknande upplägg med mängder av underleverantörer, giggare, som inte har avtal och där chaufförer har vittnat om väldigt låga löner.
Tommy Wreeth skulle vilja ha en kollektivavtalsmodell där man når alla, bolaget liksom underleverantörerna, likt Taxi Stockholm där de som är knutna till taxibolagets växel även är kopplade till kollektivavtalet.
Parallellt är Transport på väg att träffa kollektivavtal med budföretaget Foodora, men parterna är fortfarande inte helt överens.