– Svenskarna vill ha vita hyacinter och en ordentlig amaryllis – inte något skräp! säger Lars Arvidsson som driver KG Hansson handelsträdgård i skånska Billeberga.
– Och så fort Kalle Anka är avklarad verkar det som vi har ett stort sug efter tulpaner.
Inne i de stora anläggningarna utanför Landskrona skickas just nu julfavoriten amaryllis i väg till landets livsmedelsbutiker. Här drivs ungefär en kvarts miljon av den klassiska lökväxten upp årligen tillsammans med hundratusentals hyacinter i rosa, blått och vitt.
Luleå och Hörby
När TT kliver in i växthusen är dagligvaruhandelns transporter i gång med att lasta fulla flak. Lars Arvidsson kontrollerar det automatiserade löpande bandet och pekar på några krukor som passerar förbi i gången.
– Det är ett par kedjor rikstäckande vi jobbar med, så de där kan hamna både i Luleå och Hörby.
Coronavåren var tuff, medger Lars Arvidsson. Men handeln har bokat hans julväxter även i år, och inför årets högtid tror han svenskarna som tvingas fira hemma vill ha både blommor och god mat.
Det är en optimism som andra svenska producenter av klassiska julprodukter delar.
– I grunden är vi positiva eftersom folk i hög grad kommer vara hemma. Så vi tror inte att det är ett problem, men vi vet inte hur köpbeteendena kommer vara, konstaterar Anders Haglund, ordförande för LRF Trädgårdssektion för prydnadsväxter när TT ringer.
– Men det är så att vi har en större efterfrågan av svenska produkter. Det lokalodlade har verkligen fått ett uppsving och det gäller även nu, fortsätter han och spår att det till och med kan uppstå viss brist på exempelvis amaryllis.
Svensk och dansk optimism
I granbranschen är står odlarna redo att leverera granar till försäljning i landets affärer, gator och torg.
– Man hoppas på en bra försäljning, berättar Magnus Jönsson som är ordförande för svenska Julgransodlarna.
På andra sidan Öresund, där många av svenskarnas julgranar egentligen odlas, hörs bifall. 2019 exporterades över en halv miljon danska granar till Sverige – och ingenting tyder på att det blir annorlunda i år, skriver direktören för Danske Juletræer, Claus Jerram Christensen, i ett mejl till TT.
Julmaten blir digital
Landets julmatsproducenter, bönderna, har däremot tvingats bli digitala i coronavirusets framfart. Senap, julskinka och julost kommer inte kunna säljas i samma utsträckning på mässor, julmarknader eller restauranger i år, då mycket stänger ner eller begränsas på andra sätt.
– Vi ser ett stort kanalbyte till det som kallas Reko-ringar. Det sker via andra marknader, via Facebook och andra sociala medier, berättar Lotta Folkesson från LRF Mat och Dryck.
I juni var 500 000 konsumenter anslutna till Reko-ringar runt om i Sverige, och i september hade siffran stigit till 700 000, berättar hon.
– Vi ser en enorm tillströmning. Man hittar sina konsumenter den vägen i stället , och vi har goda förhoppningar att man når ut ändå, trots pandemin.