E-handeln i Sverige ökade med 39 procent under tredje kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol. Under kvartalet före var tillväxten på årsbasis 49 procent.
Kraftigast tillväxt märks inom segmenten dagligvaror, möbler och heminredning samt apoteksvaror.
Nu närmar sig den för handeln viktiga julhandeln, med rea-perioden runt den så kallade Black Friday som ett slags startskott. Enligt Postnords handelsbarometer räknar svenskar att minska sina totala julklappsinköp, men handla en större andel på nätet.
Årets julhandel på nätet väntas landa på 10,6 miljarder kronor, en ökning med 26 procent jämfört med i fjol, enligt konsumenternas egna uppskattningar.
"Den väntade rekordhandeln beror både på att fler än vanligt tänker e-handla sina klappar och att de som brukar e-handla tänker göra en större del av sina inköp online. I år uppger julklappsköparna att de kommer att handla nästan tre av fyra julklappar på nätet", står det i rapporten.
Postnord behåller sin prognos om en e-handelstillväxt på 33 procent för helåret 2020.