I somras blev det känt att Oatly tagit in 200 miljoner dollar, motsvarande 1,8 miljarder kronor, från en investerargrupp ledd av riskkapitaljätten Blackstone Group.
Snart riktades kritik mot beslutet, bland annat från regissören Fredrik Gertten, i Helsingborgs dagblad. Han har nyligen gjort en film om Blackstones arbete med att köpa billiga fastigheter, bland annat i Sverige, för att sedan renovera, chockhöja hyror och sälja.
Han ifrågasätter om Oatly kan prata om en hållbar värld utan att tala om social hållbarhet.
Nu fortsätter kritiken att växa och flera kaféer i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Finland väljer att bojkotta företaget. Men det är ingenting som får Oatly att förändra någonting rent praktiskt i samarbetet med Blackstone
– Vi tror att vi har samma gemensamma slutmål som våra kunder och konsumenter, men just nu har vi olika syn på vägen dit. Vi vet att vi har bra planer för vad vi vill göra med den här investeringen. Det betyder inte att vi är naiva och tror att vi kan förändra hela Blackstones portfölj, men vi tycker att det är bra att den blir grönare, säger Linda Nordgren, kommunikationschef hos Oatly, till tidningen.
Redan för ett år sedan kritiserades Oatly, då med anledning av att det kinesiska statsfinansierade bolaget China Resources blev stora delägare. Även då ifrågasatte vissa om Oatly kan kalla sig klimatsmarta samtidigt som en del av deras vinst går till kinesiska staten.