Kampanj mot hatbudskap ska fokusera på Europa

Starbucks är det senast bolaget som slutar köpa annonsutrymme i sociala medier. Anledningen är att plattformarna används för att sprida hatbudskap. De amerikanska initiativtagarna bakom kampanjen att få bort hat och rasism i sociala medier vill nu att även få med sig europeiska företag.

Starbucks slutar annonsera i sociala medier. Arkivbild.

Starbucks slutar annonsera i sociala medier. Arkivbild.

Foto: Gene J Puskar/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-06-28 21:35

Starbucks ska under annonsstoppet "föra diskussioner internt och med mediesamarbetspartners samt medborgarrättsorganisationer för att hejda spridandet av hatbudskap", meddelar kaféjätten i ett pressmeddelande.

Annonsstoppet gäller dock inte Youtube, rapporterar CNBC.

Över 160 företag, däribland livsmedelsgiganten Unilever och telekomjätten Verizon har anslutit till den amerikanska kampanjen "Stop hate for profit" som startades tidigare denna månad för att motverka hatbudskap.

I helgen meddelade också en av världens största annonsörer Coca-Cola att bolaget avstår från all reklam på sociala medier under 30 dagar. Den uttalade orsaken: rasismen som sprids där.

Kampanjen har fått Facebook att besluta att innehåll på plattformen som bryter mot företagets regler, bland annat inlägg och annonser som anses rasistiska, ska märkas.

Initiativtagarna bakom kampanjen vill nu även få med sig företag i andra länder än USA.

– Nästa steg är globalt tryck, säger en av initiativtagarna, Jim Steyer, som är vd för organisationen Common Sense Media.

Han tillägger att kampanjen nu ska fokusera på att få större bolag i Europa att ansluta sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!