Augusti är ingen het period i bilmarknadernas årscykel. Presstalespersonen Magnus Holst på Volvo Cars kallar den en "eftersommaren-månad". Relativt få bilar brukar säljas i augusti, jämfört med andra månader.
Men branschen jämför årets augusti med förra årets. Och Volvos utfall blev bra. Antalet sålda bilar ökade i alla de tre stora regioner som Volvo redovisar – Europa, Kina och USA.
– Det känns väldigt positivt, konstaterar Magnus Holst.
Bästa på 14 år
Två noteringar är särskilt uppmuntrande för Volvo Cars.
– Vi har gjort vår starkaste augusti sedan 2006 i USA, trots pandemin, säger Magnus Holst.
Ökningen i USA blev nästan 13 procent, jämfört med förra året.
I Kina steg försäljningen i augusti med drygt elva procent. Där har Volvo, trots corona, sålt fler bilar under de åtta första månaderna i år än man gjorde samma tid 2019. Årssiffran hittills ligger 1,5 procent över noteringen från förra året.
– Där ser vi en väldigt stark återhämtning, framhåller Magnus Holst.
Jämför halvår
Totalt över världen slår dock vårens tunna försäljning fortfarande igenom. Minskningen är 13,5 procent under årets åtta första månader.
Volvos mål är nu att sälja ungefär lika många bilar under andra halvåret 2020 som man gjorde samma tid förra året.
– Men det är väldigt svårt att prognosticera, eftersom läget är så osäkert, säger Magnus Holst.
Volvo sålde 51 239 bilar i augusti. Sammanlagt under de åtta första månaderna i år har det sålts 383 492 Volvobilar världen över.