Ännu ett utmanande kvartal. Det varnade hårt prövade vd:n Helena Helmersson i samband med den senaste kvartalsrapporten i slutet av januari.
Tyvärr för H&M fick hon också rätt. Den nya coronavåg som svepte över inte bara Sverige utan Europa bedöms nu ge kraftig ekonomisk påverkan. Analytiker bedömer i genomsnitt att H&M gör en förlust på över en miljard kronor för kvartalet inför att rapporten släpps på onsdag morgon.
– Det här kvartalet kommer att vara fortsatt tufft på grund av att nedstängningarna blivit mycket hårdare än man trodde. I Europa har pandemin fortsatt och man haft många stängda butiker. Vår bild är är ungefär densamma när det gäller förlusten, säger Maria Landeborn, senior strateg hos Danske Bank.
Bojkott i Kina
Ett givet ämne för aktiemarknaden är dock de uppgifter som framkommit under senaste veckan där bolaget hamnat i blåsväder i Kina. Detta efter att bolaget i ett uttalande sett allvarligt på rapporter om tvångsarbete och att man inte köper produkter från Xinjiang-regionen, något som gjort att H&M stängts av från flera handelsplattformar i Kina.
– Det kommer diskuteras – absolut. Kina är drygt fem procent av bolagets omsättning i fjol och det skulle inte förvåna mig om man har en förväntan på en bättre tillväxt där, säger SEB:s aktieanalytiker Esbjörn Lundevall.
Den andra frågan är hur företaget ser på utvecklingen framöver. Sedan tidigare har försäljningssiffrorna redovisats för kvartalet, en minskning på 21 procent som dock var något lägre än analytikernas förväntningar. Något som tolkats positivt är försäljningsutvecklingen i inledningen av mars, upp tio procent i lokala valutor.
Många bedömare lyfter det faktum att jämförelsetalen nu också kommer bli mycket enkla då stora delar av H&Ms fysiska butiksnät låg nedstängt under andra kvartalet förra året.
Många butiker stängda
I mars 2020 var till exempel 2 600 butiker stängda och värst var situationen i mitten av april då 4 000 av totalt 5 000 butiker var stängda.
I veckan meddelade H&M att nu var 1 200 butiker stängda, men ett talande exempel på den återhämtning som nu sker är att den totala försäljningen i tyska klädbutiker – en av H&M:s absolut viktigaste marknader – ökade med extrema 503 procent under vecka 11.
Maria Landeborn hoppas att bolaget och Helena Helmersson i samband med rapporten kan ge svar kring bolagets framtidsprognos:
– Att få höra något om förväntansbilden i takt med att ekonomin nu öppnar upp, man skulle också vilja höra något kring utdelningsfrågan men det tror jag är något man skjuter på till hösten. Det är dock något som marknaden kommer att kräva svar på.
En ständigt återkommande fråga är onlineverksamheten kontra fysiska butiker. H&M har tidigare lämnat en prognos på att 250 butiker kommer stängas under 2021.
– Hur fortsätter onlinedelen att växa och har man några prognoser för hur stor del den verksamheten kommer att vara när vi går tillbaka till ett mera normalt läge? Kommer det att påverka butiksbeståndet? säger Landeborn.