Det är dags för exit, enligt Kinneviks styrelse. De vill nu sätta punkt för Stenbecksfärens tioåriga satsning på den börsnoterade klädbutiken Zalando.
– Det här syftar till att föra över värdet direkt till våra aktieägare, som nu har möjlighet att antingen förbli aktieägare i Zalando – eller om de så önskar ta ut pengar i stället, som de kan återinvestera i Kinnevik eller något annat, säger Kinneviks vd Georgi Ganev.
Zalandos aktie faller nästan 6 procent efter beskedet, medan Kinneviks aktie backar nästan 2 procent.
Nettokassa på 4,2 miljarder
Inför utdelningen står innehavet av Zalando-aktier för drygt 40 procent av Kinneviks portfölj. När detta innehav är utdelat ökar Kinneviks exponering mot vad som kallas yngre tillväxtbolag – inte minst inom digital hälsovård och mat – från 37 procent till 67 procent av portföljen.
Transaktionen innebär samtidigt att det totala värdet på Kinneviks portfölj krymper till samma nivå som i slutet av 2018.
Men trots att värdet på tillgångarna minskar ser Ganev inga finansiella skäl att avstå från utdelningen.
– Vi har en nettokassa på 4,2 miljarder kronor, som är redo att investeras i nya bolag och stödja våra befintliga innehav. Sedan har vi också Tele 2 i portföljen, som är ett utdelande bolag, säger han.
Och han tror att Kinneviks befintliga satsningar på mat och digital hälsovård har framtiden för sig och att det blir mer satsningar i den riktningen framöver.
– Det har skapats väldigt mycket värde i och med att vi har den här strategin att alltid förnya oss själva och satsa i nya bolag där vi ser övergripande trender inom digitalisering, säger Ganev.
En stor omställning
Hälsovården befinner sig enligt Ganev i inledningen av en stor omställning, med ökade krav och en åldrande befolkning.
– Ett annat sånt område är mat. Vi ser att hur vi äter påverkar vår hälsa, vår miljö – och det är något som konsumenten kommer att bli allt mer medveten om. Dessutom tror jag man kan spara väldigt mycket tid – i en genomsnittsfamilj kanske en och en halv timme per vecka – genom att göra inköpen smartare.
TT: Vad väger tyngst i er portfölj om fem år?
– Det är svårt att svara på. Vi har varit duktiga historiskt på att följa de digitala trenderna, så det beror lite grann på i vilken riktning de pekar.
"Fin tillväxt i Zalando"
– Min bästa gissning skulle vara att vi har en stor exponering mot digital hälsovård och mat. Men vi tror också att det kommer att finnas helt nya områden inom Kinnevik om fem år. Det finns fortfarande ett antal sektorer där digitaliseringen inte har kommit så långt
TT: Men kläder är inte spännande längre?
– Jo, det är superspännande. Och vi tror det kommer att vara en fin tillväxt i Zalando under många år framöver. Men beslutet om att göra det här utskiftet av Zalando handlar inte om det.
– Vi tror att våra aktieägare kan ta del av den resan direkt och inte behöver ha Kinnevik som mellanhand och samtidigt får de ett Kinnevik där de får ytterligare hög exponering mot de yngre tillväxtbolagen.