I veckan har kommunerna Malmö, Landskrona och Helsingborg bjudits in till riksdagens trafikutskott för att presentera sina förslag.
ââBara det faktum att vi Ă€r inbjudna visar att man uppfattat vĂ„r gemensamt tydliga signal. Det behövs mer investeringar hĂ€r, sĂ€ger Malmös kommunalrĂ„d Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).
Under mötet pĂ„ torsdag ska tre olika alternativ pĂ„ nya förbindelser till Danmark presenteras: Ăresundsmetron, HH-förbindelsen och EuropaspĂ„ret.
"100 procent mer godstÄg"
Tre alternativ â frĂ„n tre stĂ€der. Varje kommun fĂ„r 15 minuter pĂ„ sig att föra fram sina bĂ€sta argument för var en ny förbindelse över sundet skulle kunna gĂ„.
Bakgrunden till diskussionen utgörs egentligen av en helt annan förbindelse â jĂ€ttebygget mellan Tyskland och Danmark. Fehmarn BĂ€lt-tunneln ska enligt plan stĂ„ fĂ€rdig om Ă„tta Ă„r, nĂ„got som tros öka trycket pĂ„ Ăresundsbron markant.
ââMed Fehmarn BĂ€lt sĂ„ kommer upp till 100 procent mer godstĂ„g, sĂ€ger Christian Alexandersson som ansvarar för Landskronas projekt EuropaspĂ„ret.
Han vill ha en 19 kilometer lĂ„ng tĂ„gtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn för bĂ„de fjĂ€rr-, regional- och godstĂ„g â kombinerat med vĂ€gtrafik. Det frĂ€msta argumentet handlar om godskapaciteten, enligt Alexandersson.
ââFör svenskt nĂ€ringsliv sĂ„ klarar vi av det som planeras med Fehmarn BĂ€lt. De lĂ„nga och tunga godstĂ„gen kan vi ta emot i Sverige.
NÄgra mil norröver sÄgas dock idén.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt dyrt, komplext och danskarna avfĂ€rdar det. Det finns inget stöd, det Ă€r den krassa verkligheten, kontrar Helsingborgs kommunalrĂ„d Peter Danielsson (M).
Koppling till kontinenten
Helsingborg föredrar egna tunnlar till grannstaden Helsingör: en för vÀgtrafik och en för persontÄg. Den sÄ kallade HH-förbindelsen skapar tillvÀxt och fler jobb genom att arbetsmarknaden vÀxer nÀr restiderna minskar, enligt Peter Danielsson.
ââDessutom stĂ€rker HH-förbindelsen kopplingen mellan Sverige och kontinenten. Vi fĂ„r ytterligare en förbindelse som dels avlastar Ăresundsbron, men ocksĂ„ skapar redundans om nĂ„got skulle hĂ€nda pĂ„ bron.
FrĂ„n början handlade HH om en förbindelse för bĂ„de bilar, persontĂ„g och godstĂ„g. Men godstĂ„gen Ă€r borta ur bilden, bland annat för att en tunnel under norra delen av sundet skulle fĂ„ för branta lutningar. Dessutom kan godstĂ„gen inte gĂ„ via danska Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör â nĂ„got som kritiker tagit fasta pĂ„.
Inga problem, kontrar Peter Danielsson.
ââDen (kapaciteten, reds anm) finns pĂ„ Ăresundsbron Ă„tminstone fram till 2050, sĂ€ger han och pĂ„pekar att HH Ă€ndĂ„ skulle frigöra kapacitet frĂ„n bron.
"Starkt stöd frÄn dansk sida"
Malmö behöver en tunnelbana till Köpenhamn, tycker kommunalrĂ„d Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), som liknar Ăresundsmetron med en tredje vĂ„ning pĂ„ den befintliga Ăresundsbron. Bildligt talat.
I sjĂ€lva verket handlar det om en borrad tunnel med tvĂ„ spĂ„r för persontrafik frĂ„n kust till kust under sjĂ€lva Ăresund. En tunnelbana som ska lyfta bort pendlartrafik och helt enkelt frigöra rĂ€ls pĂ„ bron.
Bra för bÄde godstrafik och storstadsregionen, enligt Stjernfeldt Jammeh.
ââDet för vĂ„r del skulle innebĂ€ra att vi utökar vĂ„r arbetsmarknadsregion med en miljon mĂ€nniskor. Det Ă€r ett helt Stockholm, sĂ€ger hon och hĂ€nvisar till analyser som gjorts inom projektet.
Och Köpenhamns styre Àr med pÄ tÄget, understryker hon.
ââJag kĂ€nner ett starkt stöd frĂ„n dansk sida.
"Se utanför kommungrÀnser"
Utesluter det ena alternativet det andra? Dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen stödjer bÄde HH och metro.
Helsingborgs Peter Danielsson förordar först HH-tunnlar, men tror pĂ„ en Ăresundsmetro âpĂ„ siktâ.
ââDet finns mycket som talar för att metron bör gĂ„ vidare till en strategisk analys och bli den tredje förbindelsen.
HH och metron fyller olika funktioner, pÄpekar Katrin Stjernfeldt Jammeh.
ââSka man lösa godstrafiken mĂ„ste man frigöra kapacitet i jĂ€rnvĂ€g.
Det pÄgÄr en inbördes kamp i SkÄne, tycker Landskronas Christian Alexandersson Ä sin sida.
ââTyvĂ€rr Ă€r det vĂ€l en dragkamp, dĂ€r man borde utifrĂ„n ett Sverigeperspektiv â eller regionperspektiv â se utanför kommungrĂ€nser.
TT: Gör man inte det?
ââNej.