Kommuner i kamp om Öresundsförbindelse

Tunnlar mellan Helsingör och Helsingborg eller tĂ„g frĂ„n Köpenhamn till Landskrona? Alternativt tunnelbana mellan Malmö och Byen? FrĂ„gan om en ny förbindelse över Öresund har utvecklats till en dragkamp mellan SkĂ„nekommunerna.

Under den pĂ„gĂ„ende pandemin Ă€r det ganska glest mellan bilarna pĂ„ Öresundsbron. Men andra tider – och hĂ„rdare tryck – vĂ€ntar. Arkivbild.

Under den pĂ„gĂ„ende pandemin Ă€r det ganska glest mellan bilarna pĂ„ Öresundsbron. Men andra tider – och hĂ„rdare tryck – vĂ€ntar. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-03-14 06:07

I veckan har kommunerna Malmö, Landskrona och Helsingborg bjudits in till riksdagens trafikutskott för att presentera sina förslag.

– Bara det faktum att vi Ă€r inbjudna visar att man uppfattat vĂ„r gemensamt tydliga signal. Det behövs mer investeringar hĂ€r, sĂ€ger Malmös kommunalrĂ„d Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).

Under mötet pĂ„ torsdag ska tre olika alternativ pĂ„ nya förbindelser till Danmark presenteras: Öresundsmetron, HH-förbindelsen och EuropaspĂ„ret.

"100 procent mer godstÄg"

Tre alternativ – frĂ„n tre stĂ€der. Varje kommun fĂ„r 15 minuter pĂ„ sig att föra fram sina bĂ€sta argument för var en ny förbindelse över sundet skulle kunna gĂ„.

Bakgrunden till diskussionen utgörs egentligen av en helt annan förbindelse – jĂ€ttebygget mellan Tyskland och Danmark. Fehmarn BĂ€lt-tunneln ska enligt plan stĂ„ fĂ€rdig om Ă„tta Ă„r, nĂ„got som tros öka trycket pĂ„ Öresundsbron markant.

– Med Fehmarn BĂ€lt sĂ„ kommer upp till 100 procent mer godstĂ„g, sĂ€ger Christian Alexandersson som ansvarar för Landskronas projekt EuropaspĂ„ret.

Han vill ha en 19 kilometer lĂ„ng tĂ„gtunnel mellan Landskrona och Köpenhamn för bĂ„de fjĂ€rr-, regional- och godstĂ„g – kombinerat med vĂ€gtrafik. Det frĂ€msta argumentet handlar om godskapaciteten, enligt Alexandersson.

– För svenskt nĂ€ringsliv sĂ„ klarar vi av det som planeras med Fehmarn BĂ€lt. De lĂ„nga och tunga godstĂ„gen kan vi ta emot i Sverige.

NÄgra mil norröver sÄgas dock idén.

– Det Ă€r vĂ€ldigt dyrt, komplext och danskarna avfĂ€rdar det. Det finns inget stöd, det Ă€r den krassa verkligheten, kontrar Helsingborgs kommunalrĂ„d Peter Danielsson (M).

Koppling till kontinenten

Helsingborg föredrar egna tunnlar till grannstaden Helsingör: en för vÀgtrafik och en för persontÄg. Den sÄ kallade HH-förbindelsen skapar tillvÀxt och fler jobb genom att arbetsmarknaden vÀxer nÀr restiderna minskar, enligt Peter Danielsson.

– Dessutom stĂ€rker HH-förbindelsen kopplingen mellan Sverige och kontinenten. Vi fĂ„r ytterligare en förbindelse som dels avlastar Öresundsbron, men ocksĂ„ skapar redundans om nĂ„got skulle hĂ€nda pĂ„ bron.

FrĂ„n början handlade HH om en förbindelse för bĂ„de bilar, persontĂ„g och godstĂ„g. Men godstĂ„gen Ă€r borta ur bilden, bland annat för att en tunnel under norra delen av sundet skulle fĂ„ för branta lutningar. Dessutom kan godstĂ„gen inte gĂ„ via danska Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör – nĂ„got som kritiker tagit fasta pĂ„.

Inga problem, kontrar Peter Danielsson.

– Den (kapaciteten, reds anm) finns pĂ„ Öresundsbron Ă„tminstone fram till 2050, sĂ€ger han och pĂ„pekar att HH Ă€ndĂ„ skulle frigöra kapacitet frĂ„n bron.

"Starkt stöd frÄn dansk sida"

Malmö behöver en tunnelbana till Köpenhamn, tycker kommunalrĂ„d Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), som liknar Öresundsmetron med en tredje vĂ„ning pĂ„ den befintliga Öresundsbron. Bildligt talat.

I sjĂ€lva verket handlar det om en borrad tunnel med tvĂ„ spĂ„r för persontrafik frĂ„n kust till kust under sjĂ€lva Öresund. En tunnelbana som ska lyfta bort pendlartrafik och helt enkelt frigöra rĂ€ls pĂ„ bron.

Bra för bÄde godstrafik och storstadsregionen, enligt Stjernfeldt Jammeh.

– Det för vĂ„r del skulle innebĂ€ra att vi utökar vĂ„r arbetsmarknadsregion med en miljon mĂ€nniskor. Det Ă€r ett helt Stockholm, sĂ€ger hon och hĂ€nvisar till analyser som gjorts inom projektet.

Och Köpenhamns styre Àr med pÄ tÄget, understryker hon.

– Jag kĂ€nner ett starkt stöd frĂ„n dansk sida.

"Se utanför kommungrÀnser"

Utesluter det ena alternativet det andra? Dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen stödjer bÄde HH och metro.

Helsingborgs Peter Danielsson förordar först HH-tunnlar, men tror pĂ„ en Öresundsmetro ”pĂ„ sikt”.

– Det finns mycket som talar för att metron bör gĂ„ vidare till en strategisk analys och bli den tredje förbindelsen.

HH och metron fyller olika funktioner, pÄpekar Katrin Stjernfeldt Jammeh.

– Ska man lösa godstrafiken mĂ„ste man frigöra kapacitet i jĂ€rnvĂ€g.

Det pÄgÄr en inbördes kamp i SkÄne, tycker Landskronas Christian Alexandersson Ä sin sida.

– TyvĂ€rr Ă€r det vĂ€l en dragkamp, dĂ€r man borde utifrĂ„n ett Sverigeperspektiv – eller regionperspektiv – se utanför kommungrĂ€nser.

TT: Gör man inte det?

– Nej.

Fakta: Öresundsmetron

Metron föreslĂ„s bli en borrad tunnel med tvĂ„ spĂ„r som gĂ„r mellan Köpenhamn och Malmö – i kalkberget under Öresund.

Kostnaderna Àr cirka 30 miljarder danska kronor.

Finansieringen utgörs frĂ€mst av biljettintĂ€kter, möjligt EU-stöd samt statlig dansk och svensk finansiering genom möjligt överskott frĂ„n Öresundsbron nĂ€r den Ă€r Ă„terbetald.

Argument för Öresundsmetron:

Ökar tillgĂ€ngligheten och minskar restiden till arbete, utbildning och kultur över Öresund.

En större arbetsmarknad.

En kortare restid ökar antalet invĂ„nare frĂ„n 1,3 till 2,3 miljoner som kan nĂ„ varandra tvĂ€rs över Öresund inom en timme.

Det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen stödjer idén.

KĂ€lla: Öresundsmetron


Fakta: HH-förbindelsen

HH-tunnlarna utgörs av borrade tunnlar för persontrafik pÄ rÀls samt en vÀgtunnel.

PersontÄgsförbindelsen byggs mellan Helsingborg C och Helsingör station.

MotorvÀgsförbindelsen ansluter till befintligt vÀgnÀt vid trafikplats Söd­ra i Helsingborg samt HelsingörmotorvÀgen i Snekkersten söder om Helsingör.

Bygget berÀknas ta 8-10 Är.

Enligt Trafikverket skulle det kosta de bÄda lÀnderna totalt 57,2 miljarder kronor. Brukaravgifter frÄn trafikanter tÀcker enligt en dansk-svensk utredning som presenterades i början av Äret dock inte kostnaderna för bÀgge tunnlar. En ensam vÀgförbindelse, till en kostnad av motsvarande 29,5 miljarder svenska kronor, skulle dÀremot gÄ runt.

Argument för HH:

Avlastar Öresundsbron bĂ„de vad gĂ€ller persontransporter och vĂ€gtrafik.

HH-tunnlar under Öresund Ă€r mindre kĂ€nslig för störningar, och innebĂ€r minskad sĂ„rbarhet i trafiksystemet.

HH skulle ge kortare restid och större arbetsmarknad i norra ÖresundsomrĂ„det med effekter upp lĂ€ngs Sveriges vĂ€stkust.

Det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen stödjer idén.

KĂ€lla: HH-gruppen


Fakta: EuropaspÄret

EuropaspÄret utgörs av en 19 km lÄng tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn för fjÀrr-, regional- och godstÄg. Nyligen tillkom Àven tanken pÄ en biltunnel, med anledning av att projektet ser möjlighet att koppla den till Østlig Ringvej som planeras runt Köpenhamn.

Kostnaden berÀknas till cirka 48 miljarder svenska kronor. Kostnad för biltunnel Àr inte medrÀknad.

Staden undersöker sitt förslag pÄ egen hand.

Argument för EuropaspÄret:

Ökar jĂ€rnvĂ€gskapaciteten över Öresund med 100 procent.

Minskar restiden frÄn Stockholm till Köpenhamn, Hamburg och Berlin med 30 minuter.

Kan hantera ökning av godstÄg med anledning av Fehmarn BÀlt-förbindelsens öppnande.

Ger kortare restider inom Öresundsregionen och förbĂ€ttrar pendlingsmöjligheterna.

KÀlla : EuropaspÄret

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!