Kritik mot nya restriktioner på tåg och buss

Tåg- och bussbolag ser stora problem med regeringens förslag att begränsa antalet passagerare till hälften. Och inte bara ekonomiska. Ska personalen handgripligen kasta av passagerare på tåg med obokade platser? Och varför görs inte undantag för norra Sverige?

Tågbolagen vill slippa de nya reglerna på sträckor där det inte är obligatorisk platsbokning. Arkivbild.

Tågbolagen vill slippa de nya reglerna på sträckor där det inte är obligatorisk platsbokning. Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-02-11 18:51

Regeringens förslag för att minska trängseln på tåg och långfärdsbussar inför sport- och påskloven är nu ute på remiss. I korthet går förslaget ut på att trafikbolagen ska se till att antalet passagerare aldrig är fler än hälften av sittplatserna. Detta ska gälla på sträckor över 15 mil.

SJ påpekar i sitt remissvar att det på många linjer över 150 kilometer görs många obokade resor. Det gäller till exempel resor med Mälartåg, Västtågen, Norrtåg, Öresundståg och Tåg i Bergslagen. SJ tycker att det är orimligt att de nya reglerna ska gälla obokade resor.

"En sådan föreskrift skulle innebära ett krav på att handgripligen hindra personer med periodkort att kliva på tågvagnar som vid aktuellt stopp har en beläggning på 50 procent", skriver bolaget till regeringen.

Punktlighet drabbas

Uppgiften är omöjlig både av säkerhetsskäl och brist på personal. Dessutom skulle det ta extra tid vid varje stopp och bli svårt att hålla tiden, enligt bolaget.

SJ föreslår därför att begränsningen bara ska gälla på sträckor med obligatorisk platsbokning.

Samma invändningar hörs från tåg- och bussbolag från hela landet, exempelvis från Norrtåg. Bolaget lyfter också fram de speciella förutsättningar som gäller i norr, där avstånden till sjukhus, arbetsplatser och utbildningsplatser generellt är större.

Därför vill bolaget att regeringen gör ett geografiskt undantag för norra Sverige, om det inte är möjligt att endast omfatta resor med obligatorisk platsbokning.

Men även i södra Sverige är man bekymrad. Skånetrafiken skriver att förslaget kommer att slå hårt mot punktligheten om personalen manuellt ska begränsa antalet påstigande resenärer. Bolaget framhåller att man redan i dag försöker styra resenärer mot avgångar med mindre trängsel genom information i sin app.

Tveksam motivering

Flera bolag är också oroliga att förslagen kommer att slå hårt ekonomiskt mot en redan drabbad bransch och kräver ersättning. SJ skriver att det annars kan bli aktuellt att ställa in trafiken på vissa linjer, helt eller delvis.

Bolaget tycker också att regeringen har gett en "minst sagt tveksam motivering" till att inrikesflyget undantas. Enligt regeringen är luften mycket bättre på flyg.

Risken att smittas på ett fullbokat flyg, där resenärerna sitter mycket nära varandra, torde vara väl så stor – oavsett kvalitet på ventilationen, skriver SJ.

SJ anser också att det är omöjligt att införa reglerna så snart som den 14 februari, som regeringen vill.

Fakta: Vad händer nu?

Regeringen tar in synpunkter på den föreslagna platsbegränsningen till och med 10 februari.

Regeringen fattar beslut 12 februari.

Platsbegränsningen inför 14 februari.

Gäller till den 31 maj.

Förslaget berör endast långväga buss- och tåglinjer på minst 15 mil.

På de linjerna får bara hälften av platserna säljas.

Platser som redan är sålda berörs inte.

Chartrad busstrafik berörs inte. Inte heller inrikesflyg.

Källa: Regeringen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!