Bättre tillgänglighet och valfrihet, men inte överallt. Och dessutom betydligt dyrare. Det är Riksrevisionens dom över avregleringen av besiktningsmarknaden som skedde 2010.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kallade tidigare i år till sig branschen för att diskutera tillgängligheten till besiktningsstationer i glesbygden.
Efter Riksrevisionens rapport upprepade han kritiken.
– Det är naturligtvis inte acceptabelt, och om inte branschen inte klarar en bra täckningsgrad och kan finnas i hela landet, då är jag beredd att gå in och reglera, sade Eneroth till TT i tisdags.
Fler stationer
Enligt Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen, är dock lösningar för glesbygden på gång.
– Det som föranledde mötet tidigare i år var att Bilprovningen aviserade att lägga ner sin mobila verksamhet. Det påverkar 6 000 fordonsägare som egentligen fått längre till en besiktning, säger han.
– Branschen har haft en dialog med samtliga berörda kommuner runt det här. Jag vet inte vilka diskussioner som pågår i olika företag. Men jag tror att det kommer att lösa sig.
Det skulle exempelvis kunna handla om en annan form av mobila besiktningsstationer, eller stationer som är öppna ett visst antal dagar varje månad.
– Stationsutvecklingen har väl gått från omkring 190 stationer när vi var i monopol till över 550 stationer nu tror jag. Vi konkurrerar på varenda ort snart, så det är klart att någon kommer att vilja ta det där också, säger Tord Fonander.
TT: Du är inte orolig över att Tomas Eneroth talar om en återreglering?
– Nej, det var egentligen det budskapet han hade till oss tidigare i år också. Men vi är säkra på att det kommer att lösa sig.
Nytt kundbeteende
Tanken med att avreglera Svensk Bilprovnings monopol var utöver större valfrihet även att priserna skulle pressas. Det har dock inte hänt.
Enligt Riksrevisionens granskning ökade priserna för en kontrollbesiktning i stället med 59 procent mellan 2010 och 2019.
Men det svårt att jämföra rakt av, anser Tord Fornander. Bland annat har kundbeteendet ändrats dramatiskt under samma period.
– För kunderna där verkligen priset är viktigast går det med lite framförhållning fortfarande att hitta billiga priser, säger han.
– Sedan ska man komma ihåg att under monopoltiden var det inte ovanligt med två månaders väntetid. Då tog de flesta fordonsägare tiden de fick i kallelsen och planerade sitt liv utefter det. I dag kan det handla om 40–50 procent som bokar tid inom 48 timmar och då blir en besiktning också dyrare.