Justitieombudsmannens (JO) allvarliga kritik mot Kronofogdemyndighetens handläggningstider gäller betalningsförelägganden, alltså indrivning av skulder.
För den som försökt driva in skulder med betalningsförelägganden och ansökt på manuell väg har det i ärenden som JO undersökt tagit mellan tre och fyra månader innan ärendena ens blivit registrerade.
Får allvarlig kritik
De maskinella ansökningarna har hanterats betydligt snabbare, och därför menar JO att Kronofogdens agerande brutit mot likabehandlingsprincipen.
"Den långsamma hanteringen kan skapa problem för den som får vänta på sina pengar – något som kan ha stor betydelse för den enskildes personliga och ekonomiska förhållanden. Myndigheten får allvarlig kritik." säger justitieombudsmannen Katarina Påhlsson i ett pressmeddelande.
– Det här beslutet var väntat. Vi ber självklart om ursäkt till de kunder som fick långa handläggningstider, och vi har stor förståelse för dem som blev drabbade, säger Eva Carlquist, produktionsdirektör på Kronofogden.
30 år gammal dator byttes
Anledningen till de utdragna handläggningstiderna är enligt Kronofogden en ökning i ansökningar som sammanföll med ett omfattande byte av it-system.
– Det var ett komplicerat byte av två stordatorer, som det är bra att vi gjort. En hade hängt kvar i nästan 30 år, och nu kan vi skapa mer användarvänliga e-tjänster, säger Eva Carlquist.
JO skriver i sitt beslut att Kronofogdens ledning brustit i planeringen av sjösättningen av det nya it-systemet. Enligt Eva Carlquist var det svårt att förutse hur svårt det skulle bli att byta ut stordatorn.
– Vi förutsåg inte alla problemen helt enkelt. Det var större och mer komplicerat än vad man kunde förställa sig. Vi gjorde allt vi kunde men lyckades inte förutse det, säger hon.