Coronapandemin har gjort 2020 till ett nattsvart år för flygbranschen. Efter störtdykningen i våras har försök på försök gjorts för att få fart på trafiken. Men prognoserna pekar på att det kommer att ta många år innan flygtrafiken är tillbaka på nivåerna före krisen.
– 2021 blir inte bara ett förlorat år, det kommer att bli sanningens minut. Det är då konkurserna kommer att komma, i mycket högre grad än i dag, säger flygexperten Jan Ohlsson.
Affärstrafiken ett frågetecken
De upprepade försöken att få fart på trafiken under året, för att sedan få dra ned igen, har varit kostsamma. Men vilka bolag som står på tur att gå i konkurs är frågan.
Stora och kända varumärken, som Lufthansa, British Airways och Emirates, men även SAS, hör till dem som har tagit rejäl skada, bedömer Jan Ohlsson. Det är alla bolag som är mer koncentrerade kring stora nav och mer beroende av affärstrafiken.
– Det har blivit impopulärt att ha de stora naven. Folk har velat undvika de stora flygplatserna och mellanlandningar. Sen tillkommer att människor har mindre pengar att röra sig med när fler blir arbetslösa och löner sänks, säger han.
Staterna har pumpat ut stödpengar till flygbolagen men på många håll är pengarna redan på väg att ta slut.
Frågetecknen är många för dem som lyckas hålla sig flygande genom pandemin. Privatresandet är det många som spår kommer att komma tillbaka först. I högre grad när ett vaccin är på plats på bred front. Men det stora frågetecknet är i vilken utsträckning affärstrafiken, som är viktig för många av de väletablerade reguljärflygbolagen, kommer att komma tillbaka.
– Det är problemet för framtiden. Det är därför Lufthansa kan pekas på som ett bolag som ligger väl till för ett rejält stålbad och att SAS inte kan ropa hej än, säger Jan Ohlsson.
Möjliga vinnare
Däremot ser det bättre ut för lågprisbolagen, enligt Ohlsson.
– De har redan ett halvfullt glas eftersom de sedan länge säkrat upp den andel passagerare som är gästarbetare, studenter utomlands och folk som bara måste flyga. De är säkra kunder för lågprisbolagen.
Ett undantag är Norwegian som redan före coronapandemin brottades med djupa ekonomiska problem.
Att lågprisbolag ser möjligheter i krisen kommer det flera signaler på. Ungerska Wizzair satsar exempelvis på inrikestrafik i Norge samtidigt som Norwegian går på knäna och Ryanair beställer nya flygplan för mångmiljardbelopp. Det medan exempelvis Lufthansa meddelar sparpaket på sparpaket där tiotusentals anställda redan har fått gå.
Jan Ohlsson tror också att situationen banar väg för uppstickare.
– Det kommer att växa fram skuldfria, nya bolag med låga personalkostnader.