Bolaget fick redan 2017 varning och sanktionsavgift men efter tips till FI valde myndigheten att göra en ny undersökning av Exceed Capital.
– I vår undersökning har vi sett systematiska och allvarliga brister i hur Exceed har skött sin rådgivning. Sammantaget får vi en bild av ett bolag som inte uppvisar den omsorg om sina kunder som lagen kräver. Ett värdepappersbolag som tydligt inte visar omsorg för sina kunder har inte på marknaden att göra, sade Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen på en pressträff.
Haft 10 000 kunder
Bolaget som har ett 40-tal anställda och 10 000 kunder ska ha gett råd till kunder, många gånger äldre personer, där de uppmanats att investera i mycket komplexa och riskfyllda produkter.
På presskonferensen ges ett exempel med en person född 1941 som fått rådet att sälja av sitt innehav i en aktiefond på 700 000 kronor. I stället skulle personen ha fått köprådet att köpa en kreditobligation för 600 000 kronor med löptid på sex år och med en avgift på 60 000 kronor. Det andra köprådet gällde en produkt med så kallad hävstångscertifikat med risknivå 7 av 7 och en avgift på 47 procent av investerat kapital.
Omedelbar verkan
– En kreditobligation är ett instrument som jag med 30 års erfarenhet av branschen har mycket svårt att förstå vad det är, vad risken är och varför man ger rådet att köpa den, säger Erik Thedéen.
– Rådgivaren har alltså tyckt det varit lämpligt att personen investerar i mycket riskfyllda produkter som inte kan användas förrän hen är 85 år gammal och utan kapitalskydd vilket betyder att hela investeringen kan gå förlorad. Det är tydligt exempel på oseriös rådgivning som enbart är bra för rådgivaren och inte vad som är bäst för kunden.
Bolaget ska även ha försvårat FI:s arbete under utredningens gång. Återkallandet av tillståndet sker nu med omedelbar verkan.