Postnord har nu börjat att publicera sin e-handelsbarometer på månadsbasis. Undersökningen som görs ihop med Svensk Digital Handel och HUI Research, pejlar svenska konsumenters intresse för just näthandel.
I coronatider har man noterat en markant ökning som hållit i sig även in i april.
Slår tidigare prognos
Sett till de tillfrågades självuppskattade konsumtion ökade e-handeln med 44 procent under april 2020. Nedbrutet på en enskild månad har tidigare statistik aldrig visat ett sådant uppsving som den här perioden.
– Vi hade inför 2020 satt en prognos på elva procents tillväxt. Nu ser vi sexton procents tillväxt och det står klart att vi kommer få en väldigt kraftig tillväxt som kommer att fortsätta flera år framöver, säger Arne Andersson, e-handelsexpert vid Postnord.
Den stora ökningen står ålderskategorin 65–79 år för, anmärkningsvärda 154 procent.
– Nu kommer en äldre målgrupp som under coronaperioden börjat upptäcka och använda e-handeln. Om dagligvaruhandeln kan komma ut på banan när det gäller leveransmöjligheter som man tidigare utlovat så kommer e-handeln att öka dramatiskt, säger Arne Andersson.
Utslagning väntar
Ett problem som tidigare lyfts just när det gäller matvarukedjor har varit hur man ska lösa leverans av varor, framförallt på landsorten. Där anser nu Arne Andersson att det blir ytterst viktigt att hitta lösningar.
– Det gäller att maxa sin förmåga för att kunna hänga på. Gör man inte det så går kunden till någon annan handlare.
I ett utsatt ekonomiskt läge finns dock utmaningar inom flera branscher. Redan har det bland annat skett en konsolidering inom byggsektorn där bygghandelskedjan XL-Bygg gått ihop med Bolist. Fler lär komma tror Arne Andersson.
– Vi tror på konsolideringar inom flera kategorier. De lönsamma bolagen kommer att titta som gamar på de aktörer som har svårt med kassaflöden och likvididet, tror han.