Elvir Dzanic, vd för Göteborgs hamn, berättar att det ligger ungefär 350 fartyg på kö för att köra igenom Suezkanalen.
– Merparten är containerfartyg. De är planerade att ankomma till hamnarna under vissa slottar, säger han.
Fartygen är lastade med allt från elektronik, kläder, skor, möbler, mediciner, sjukvårdsmaterial och medicinteknisk utrustning.
Varje båt har en given tid i sin hamn då fartyget lossas och lastas, och schemat är tajt.
Trafikstockning
– Nu blir det trafikstockning. Alla är försenade, och alla kommer samtidigt.
När fartygen nu kommer på en gång finns inte kapacitet att ta emot dem samtidigt, så det kommer att bildas köer. De flesta jättebåtarna som kommer till Europa lastas av i de stora hamnarna som Rotterdam, Hamburg eller Bremerhaven. Gods som ska vidare, exempelvis till Sverige, lastas om på mindre fartyg, förklarar han.
– Men systemet i de stora hamnarna är redan ansträngt. Dels för att vi har börjat konsumera igen efter pandemin, dels på grund av det kinesiska nyåret, då Kina stänger under två veckor. Då har vi lärt oss att hamstra.
Efter avlastning i Europa ska fartygen åka tillbaka till Asien igen med varor härifrån. Det kan dröja länge innan den ordinarie turlistan fungerar igen.
– Det kommer att ta veckor, eller till och med månader innan vi är tillbaka, säger Elvir Dzanic.
Import- och exportberoende
Han ser stora konsekvenser både för företagens och Sveriges del. Vi är enormt beroende av både export och import, och det kan blir brist på insatsvaror till industrin. Lasterna är försäkrade, men inte för förseningar av den här typen, berättar han.
– Nej, förseningarna måste vara väldigt, väldigt långa för att försäkringarna ska gälla, kanske två, tre månader.
Men för Göteborgs hamns egen del kan han ändå vädra lite morgonluft, mitt i förseningskaoset.
– Göteborgs hamn har gott om kapacitet, och vi kan ta emot de här riktigt stora båtarna som annars är på väg till Rotterdam eller Hamburg. På så vis kan vi komplettera dem nu, vi har sagt det till rederierna, säger Elvir Dzanic.