I år har hittills 36 män fällts för övergrepp via Snapchat, visar granskningen som SvD gjort. Godisjätten Mondelez, som bland annat äger svenska Marabou, väljer tills vidare att stoppa annonseringen.
”Vi har en dialog med Snapchat för att höra vad de har att säga om detta, och hur de arbetar för att komma tillrätta med dessa allvarliga problem”, uppger Marcus Hartmann, nordisk kommunikationschef på Mondolez, i en kommentar för SvD.
Hanna Riberdahl, vd för Sveriges annonsörer, tror att andra företag kan komma att göra likadant.
– Jag tror att väldigt få företag vill exponera sitt varumärke på en plattform med de här förutsättningarna, säger hon till tidningen.
När det gäller annonser är Snapchat däremot en liten aktör i jämförelse med exempelvis Facebook och Google.
– Snapchat är en liten annonskanal i Sverige, men det är en kanal som många är nyfikna på eftersom den når en målgrupp som annars är lite svår att nå, säger Hanna Riberdahl.
Snapchat uppger i en skriftlig kommentar att man lägger stor vikt vid att skapa en säker upplevelse för både användare och annonsörer, och att förebygga, upptäcka och eliminera missbruk av plattformen har "högsta prioritet".