Mathems kunder kan bli utan julmat

Ett oväntat högt tryck på julvaror orsakar problem för e-handelsjätten Mathem, vars leveranser haltar inför högtiden.

E-handelsbolaget Mathem har leveransproblem inför jul. Arkivbild.

E-handelsbolaget Mathem har leveransproblem inför jul. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-12-23 12:40

Intresset för att handla mat på nätet har skjutit i höjden under 2020. E-handelsbolaget Mathem har vuxit i rekordfart – men inför jul har företaget misslyckats att leverera vissa varor till sina kunder. Till dessa hör julbordsklassiker som gravad lax, julskinka och risgrynsgröt, rapporterar Dagens Industri.

Under den senaste veckan har Mathem levererat drygt 98 procent av alla varor, enligt vd:n Johan Lagercrantz.

"Vi har dock haft vissa utmaningar med att inkludera en del klassiska julvaror i kundleveranserna. De beställningar som inte har varit helt kompletta har i genomsnitt saknat en till tre varor. Vi jobbar hela tiden med att få in extra leveranser från våra leverantörer inför jul för att möta den stora efterfrågan från våra kunder", skriver han i ett mejl till TT.

Tusentals utan julmat

Ett par tusen kunder har fått ofullständiga leveranser, säger Johan Lagercrantz. Det är främst Storstockholm som har drabbats, där är trycket som högst, fortsätter han.

"Vi vill självklart be om ursäkt. Vi har full förståelse för de problem som kan uppstå för de kunder som har blivit utan vissa varor som de beställt inför jul, och vi beklagar verkligen detta. Det ökade trycket är en utmaning, och vi gör hela tiden vårt yttersta för att kunna leverera mat på ett säkert sätt. Vi levererar 98 procent av alla varor, men ambitionen är givetvis att den siffran ska vara 100 procent."

Förhoppningen nu är att kunna ersätta den beställda varan med en motsvarande vara.

"Om detta inte är möjligt blir kunden meddelad i förväg, och vi drar givetvis av kostnaden för de saknade varorna", skriver Johan Lagercrantz.

Har undvikit problem

Livsmedelskedjan Hemköp – som ägs av Axfood – har fördubblat sin e-handelskapacitet under året. Företaget har inte drabbats av några leveransproblem inför jul, enligt presskommunikatören Maricka Allensten.

– Det kunderna har beställt hos oss kommer de också att få. Våra kunder blir inte lovade någonting som vi inte kan hålla.

Hon ser att Hemköp har lyckats leverera tack vare Dagab, ett av Sveriges största logistikföretag.

– De har kunnat hjälpa oss att garantera de volymer som behövs för att möta kundens efterfrågan, säger hon och påpekar att det även syns på Hemköps sajt om en vara skulle ta slut.

– Till exempel har det varit någon enskild sort köttbullar som har tagit slut, men då har det alltid funnits andra sorter att köpa.

Enskilda brister

Inte heller Ica har upplevt ökade leveransproblem inför högtiden. Det säger e-handelschefen Tony Holmberg.

"Större delen av Ica:s e-handel levereras och plockas i Ica-butikerna, som är fristående handlare. Vid hög efterfrågan på varor, som till exempel nu inför jul- och nyårshelgen, kan givetvis enskilda brister uppstå. Dock har vi generellt inte haft problem med att leverera varor eller haft brist på särskilda julprodukter från det centrala e-handelslagret", skriver Tony Holmberg i ett mejl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!