Resenärer som drabbades av inställda flygresor i mars uppges få tillbaka sina pengar i juni. Men de som skulle resa i april eller maj får vänta till i början av hösten på en återbetalning.
Hos SAS är de inställda resorna värda 6,6 miljarder svenska kronor. För konkurrenten Norwegian ligger motsvarande summa på mellan två och fyra miljarder kronor, bedömer experter. Sammanlagt kan alltså de skandinaviska flygbolagen vara skyldiga sina kunder omkring tio miljarder kronor.
Även om SAS skuld till resenärerna är större än dess kassa försäkrar John Eckhoss, presschef i Norge, att kunderna kommer att återbetalas, i fall de så önskar. Han hänvisar till att SAS har fått tillgång till en statlig kredit på drygt tre miljarder kronor av Sverige och Danmark, samt att man arbetar med en plan för att få in nya pengar i bolaget.
Norwegians presstalesperson Andreas Hjørnholm skriver i ett mejl till tidningen att bolaget inte offentliggör storleken på skulderna och han vill heller inte kommentera i fall uppskattningen på att det rör sig om mellan två och fyra miljarder kronor är korrekt.
Hjørnholm beklagar den långa väntetiden för återbetalningar, men försäkrar att de kunder som kräver att få tillbaka sina pengar kommer att få det.