Högst väntat blev flygbolagets delårsrapport dyster läsning. Bolaget gjorde en förlust på 2,1 miljarder kronor under det i normala fall lönsamma kvartalet maj–juli som brukar präglas av semesterresor.
Ingenting är dock som vanligt inom flygbranschen och så kommer det heller inte att bli under lång tid framöver. Rickard Gustafsson och SAS ser visserligen att efterfrågan återvänder långsamt men gör nu bedömningen att återhämtningsfasen ska fortgå till 2022 innan man är uppe på mera normala nivåer igen. En återgång till nivåerna före coronapandemins utbrott sker först de efterföljande åren.
Osäker situation
– Det finns en väldig osäkerhet kring pandemin och hur den ska utvecklas. Vi har sett under sommaren hur våra grannländer öppnat upp och ett par veckor senare stänger ned igen. Det här skapar en stor osäkerhet och gör det svårt att planera för såväl flygbolagen som den enskilde resenären, säger Gustafsson.
– Det skapar osäkerhet för den enskilde resenären precis som för flygbolagen. Så länge det finns en osäkerhet och det inte finns ett globalt vaccin, tror jag det kommer vara en dämpad efterfrågan.
TT: Hur bedömer du att SAS faktiskt klarar sig tills dess?
– Jag måste vara tydlig med att SAS inte kommer igenom den här krisen helskinnad och levande utan tillförsel av nytt kapital. Det är därför den här rekapitaliseringsplanen som vi jobbat intensivt med är nödvändig. Får vi den på plats kommer SAS kunna ta sig igenom den här krisen.
Under det senaste kvartalet har bolaget nu främst sett en efterfrågan bland resenärerna för inrikesresor liksom typiska sommardestinationer. Bolaget har tillfälligt lagt alla flyg till Asien på is och kraftigt reviderat ned sitt linjenät till USA. För att dessutom göra kostnadsbesparingar har man skjutit upp leveransen av tio flygplan, från Airbus, bland annat två A350-900, som är tänkt att trafikera långdistansdestinationer.
Gradvis förändring
Rickard Gustafsson ser anledning att tro att affärsresandet också gradvis kommer att ändras vilket i slutändan betyder minskade intäkter för flygbolagen.
– Redan innan covid-19 hade affärsresandet ingen större tillväxt till skillnad från fritidsresandet. Jag har anledning att tro att affärsresandet delvis kommer att ersättas av digitala möten över tid, säger han.
På Stockholmsbörsen har dock rapporten fått tummen upp. Efter drygt en timmes handel var aktien upp nästan nio procent, dock har den sedan årsskiftet fortsatt backat mer än 50 procent.
Kan inte utesluta konkurs
Jacob Pedersen, analytiker vid danska Sydbank, säger att det stora fallet i intäkterna är ett “enormt problem” för flygbolaget.
Nu gäller det för SAS att få igenom sin rekapitaliseringsplan, vilket kan hålla bolaget flytande de kommande en till två åren, enligt analytikern. Om planen inte går i lås å andra sidan, kan det bli desto mer problematiskt.
– Den största faran är om SAS inte får igenom rekapitaliseringsplanen, säger Jacob Pedersen.
TT: Finns det risk för konkurs?
– Jag skulle inte säga att det finns en stor risk för det, samtidigt är det inte ett scenario vi kan ta bort från radarn, säger Jacob Pedersen.
Man vet inte heller hur marknaden kommer att se ut framöver och hur många som kommer vilja resa – varken privat eller inom affärsresandet.
– Det finns många frågetecken framöver, säger Jacob Pedersen.