Miljontals mobiler samlar damm

En eller två gamla mobiler hör inte till ovanligheterna i svenska hem. Totalt rör det sig om nästan två miljoner telefoner, visar en ny undersökning.

En av fyra äger fler än en fungerande mobiltelefon som är mindre än fyra år gammal, enligt Halebops undersökning. Arkivbild.

En av fyra äger fler än en fungerande mobiltelefon som är mindre än fyra år gammal, enligt Halebops undersökning. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-06-26 20:55

Enligt mobiloperatören Halebops Kantar Sifo-mätning finns närmare två miljoner "relativt nya" och fungerande mobiltelefoner i svenskarnas ägo som inte längre används. En av fyra äger fler än en fungerande mobiltelefon som är mindre än fyra år gammal, enligt undersökningen.

– Det är väldigt många telefoner som bara ligger, men enligt tidigare undersökningar har det varit ännu fler. Nu är det snäppet färre, säger Johanna Sahlman, chef på Halebop, till TT.

Oviss prisbild

40 procent av de som deltog i undersökningen svarade att de har fungerande, oanvända mobiltelefoner för att de tror att apparaterna inte har något värde. Enligt Sahlman är det i verkligheten tvärtom.

– Det varierar mellan olika telefoner och deras skick, men de absolut flesta har fortfarande ett värde, även om de är gamla eller trasiga, säger Sahlman.

– Det verkar dock inte som att folk känner till det, tillägger hon.

22 procent uppgav att de vill spara sin gamla telefon, medan 18 procent inte har reflekterar över varför de har den kvar.

"Finns ofta ett värde"

Som många andra aktörer slår Halebop mynt av att samla in gamla telefoner – ofta i kombination med att kunden erbjuds köpa en ny eller begagnad telefon genom operatören.

– Det är sätt för oss att göra affären mer prisvärd. Vi tror att det finns en marknad bland kunder som inte vill ha en helt ny mobil. Är mobilen för trasig för att det ska vara värd att lägga ned reparationskostnader skickar vi den vidare till återvinning, säger Johanna Sahlman.

Fakta: Om undersökningen

Undersökningen är gjord i samarbete med Kantar Sifo genom frågor till deras webbpanel. 1 000 intervjuer genomfördes med personer i målgruppen 18-79 år. Undersökningsperioden var mellan den 29 maj och den 2 juni 2020.

Källa: Halebop

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!