Precis som så många andra bolag har Clas Ohlson valt att utnyttja det permitteringsstöd som lanserats under coronapandemin. Lotta Lyrå uppger för TT att det som mest handlat om 500 av totalt 4 500 medarbetare.
– Som mest var det 300 medarbetare i butik och 200 på kontor. Sedan har det trappats ned och vi har fattat beslut att när det gäller tjänstemannadelen ska det inte förlängas. I butikerna kommer det att trappas ned successivt men det är en vecka för vecka–bedömning, säger hon.
Inga pengar till aktieägarna
I samband med bokslutet meddelades också att utdelningen till aktieägarna föreslås slopas. Bolaget har som policy att minst hälften av vinsten ska delas ut vilket nu skulle betyda 6:25 kronor per aktie. Samtidigt har Tillväxtverket varit tydligt med att bolag som delar ut pengar inte kan få permitteringsstöd.
TT: Har det varit en faktor för ert förslag om utdelning?
– Nej, resonemanget som ligger bakom styrelsens förslag är den osäkerhet som råder och hur det kan påverka detaljhandeln, så det är inte kopplat till permitteringsstödet.
TT: Men ni hade de facto inte kunnat få permitteringsstöd om ni valt att dela ut till aktieägarna?
– Det kan man säga, men i vårt fall är osäkerheten makroekonomiskt och vad vi har framför oss när det gäller coronapandemin en mycket större faktor.
Ska vara ödmjuk
För Clas Ohlson blev det nu en lägre förlust före skatt, minus 58,5 miljoner kronor för perioden februari-april jämfört med samma period föregående år (minus 76,9 miljoner kronor).
Bolaget har tidigare guidat marknaden för en rörelsemarginal på mellan 4–6 procent. Den landade nu på 5,2 procent.
– Med den vår vi lämnar bakom oss så är jag nöjd med det resultatet. Tittar vi på majsiffrorna som vi också släppte i dag så ökar onlinehandeln med 68 procent. Vi ser den handeln på en ny nivå och det är också anledningen till att vi kan hålla den organiska försäljningen i Norden på samma nivå i år. Många har spenderat tid hemma och vi har ett sortiment som man kan behöva.
TT: Är du bekymrad över att lågkonjunkturen ska slå mot er?
– I det här läget måste man vara otroligt ödmjuk för den osäkerhet vi står inför, såväl makroekonomiskt och hur coronapandemin utvecklas. I grunden har Clas Ohlson en strategi att vara tillgänglig för alla sorters hem. Det betyder att våra produkter ska spegla vardagen och den blir viktig i sådana här tider, säger Lotta Lyrå.
Rättat: I en tidigare version var vinstmåttet felaktigt angivet.