Regeringen föreslår att skattesubventionen av förmånsbilar ska minskas, skriver Dagens Nyheter.
Schablonräkningen av förmånsbilar ska justeras för att spegla kostnaden av privatägda bilar, vilket får som konsekvens att det inte längre kommer att vara lönsamt att erbjuda bil i stället för kontant lön.
Minskningen av skattesubventionen ska spara staten 150 miljoner kronor nästa år.
– En av ledstjärnorna vi har haft är att ta bort miljöskadliga subventioner. Det här ett exempel på det – vi har ett system där det är mycket mer lönsamt att ta ut lön i form av en förmånsbil, än att ta ut det i pengar, säger finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) till tidningen.
Regeringen räknar med att det finns runt 300 000 förmånsbilar i Sverige.
– Det är framför allt i storstäderna som man har bil som en löneförmån. Så landsbygden påverkas inte alls i lika stor utsträckning, säger Bolund.
Förslaget ingår i regeringens och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalernas gröna skatteväxling.
Rättad: I en tidigare version av texten fanns en felaktig formulering om hur mycket förslaget ska spara staten.