Hela 60 procent av platserna på det statliga persontågsbolaget SJ gapar fortfarande tomma. Företaget har sett en låg beläggning sedan julbiljetterna släpptes, enligt presskommunikatören Stephan Ray.
– Vi har väldigt få bokningar jämfört med förra julen. De populäraste linjerna brukar vara slutsålda flera veckor före jul. I år är det gott om utrymme på i stort sett alla tåg.
Flera orsaker
Han ser flera anledningar till att platserna – som normalt säljer slut fortare än det tar att grädda en Janssons frestelse – inte har varit lika eftertraktade i år.
– Då julafton är på en torsdag ökar antalet tänkbara resdagar. En del började resa redan i fredags. Det innebär att resandet fördelas mer jämnt.
TT: Så folk reser fortfarande i lika stor utsträckning?
– Nej, det säger jag inte. Men resandet är mer utspritt. Färre resdagar innebär färre avgångar och större efterfrågan. Den lilla efterfrågan som eventuellt har funnits i år märks inte på tågen.
TT: Vad beror det på?
– Det speglar samhällsutvecklingen. Folk följer myndigheternas råd i stor utsträckning, svarar Stephan Ray.
Även tågoperatören MTRX, som trafikerar sträckan Stockholm–Göteborg, har en betydligt lägre bokningsgrad i år jämfört med samma tid i fjol. Endast 40 procent av det tillgängliga utbudet är bokat, berättar presschefen Maria Hansson.
– Vi kan se en säsongsbaserad ökning, men den går inte alls att jämföra med hur det brukar se ut vid den här tiden på året.
Stor osäkerhet
Med anledning av smittläget erbjuder MTRX sina resenärer möjlighet att boka dubbla säten utan extra kostnad. Om det är en bidragande anledning till att tågen är mer än halvtomma kan inte Maria Hansson svara på.
Däremot ser hon, liksom Stephan Ray, växlande rekommendationer som en viktig orsak. Risken för en sen uppmaning att avstå från att resa kan absolut ha betydelse.
– Man vet inte om man ska åka eller inte. Många värderar säkert alternativa resvägar. Vi har märkt att folk bokar sina resor tätare inpå avresedatumet än tidigare, säger Hansson.
Hon har full förståelse för att svenskarna väljer att resa mindre i år, med tanke på den besvärliga situationen.
– Samtidigt är det klart att det slår hårt mot oss. Vi är ju beroende av våra resenärer.
Drabbar även bussföretag
Det tyska bussföretaget Flixbus bokningar påverkas också av det instabila läget. Att ställa den här julen mot förra är som att jämföra äpplen och päron, påpekar Kajsa Ekelund, kommunikationschef Flixbus Norden.
– Vi har jättelåga siffror på våra inrikesbussar jämfört med normala år. Framförallt på den annars mest populära linjen mellan Stockholm och Göteborg.
Precis som Stephan Ray och Maria Hansson, tror hon att det beror på att rekommendationerna kan ändras när som helst.
– Det gör att folk känner sig osäkra, säger Kajsa Ekelund.