Mottagandet var ljummet på Stockholmsbörsen. Handelsbankens aktie, som har tappat drygt en femtedel av sitt värde sedan årsskiftet, backade 1,4 procent i linje med börsen i övrigt.
Handelsbankens vinst för tredje kvartalet var på pappret sämre än vad analytiker i snitt hade räknat med. Men plockar man bort engångsposterna överträffade banken förväntningarna.
"Analytikerna har utgått från att nedskrivningarna kommer i fjärde medan vi tar de redan i tredje. Tar man med den effekten är resultatet för tredje kvartalet betydligt bättre än analytikernas förväntningar", skriver Handelsbankens kommunikationschef Jan Larsson i en kommentar.
Högre än snittprognosen
Storbanken Citis analytiker Maria Semikhatova gör samma bedömning. Hon skriver i en kommentar till rapporten att vinsten rensat för engångsposter ligger 22 procent högre än snittprognosen bland analytiker, tack vare oväntat låga kostnader och ett starkt provisionsnetto.
Danske Banks analytiker Andreas Håkansson gör samma bedömning.
"Vinsten före skatt var 23 procent bättre", skriver han.
Banken själv beskriver en god tillväxttakt på bolånemarknaden, där banken ökar sin andel i nyutlåningen under kvartalet.
"Nettoinflödet till bankens fonder i Sverige var mycket starkt, samtidigt som marknaden som helhet hade nettoutflöden", tillägger banken i delårsrapporten.
Men nedgången för utlåning till företagskunder i slutet av andra kvartalet fortsatte under tredje kvartalet.
"Kontoren ryggrad"
När vd Carina Åkerström summerar läget fokuserar hon på att intäkter och kostnader utvecklas bra.
"Det är ett resultat som innehåller många bra delar, inte minst på intäktssidan. Men framför allt har vi återtagit kontrollen över kostnaderna. Det är viktigt. De underliggande kostnaderna minskar nu. Vi har tagit oss ur den period då kostnadsökningar var större än intäktsökningarna", skriver hon.
Hon lyfter samtidigt fram hur viktig kontorsrörelsen är, trots att banken har lanserat ett stort omstruktureringsprogram där antalet kontor nästan halveras och omkring en femtedel av personalen ska bort.
"Kontoren fortsätter att vara vår ryggrad. Därför kommer vi att satsa på och utveckla deras verksamhet. Vi har alltid anpassat kontorsnätet efter kundernas efterfrågan. De senaste åren har det inneburit färre kontor, men samtidigt mer utlåning och högre intäkter. Det är den utvecklingen vi nu fortsätter med", tillägger hon.