Nedstängningarna ger klirr i kassan för Lego

Leksakstillverkaren Legos försäljning lyfte med 14 procent under första halvåret. Enligt Lego hänger det ihop med ökad efterfrågan på leksaker i samband alla nedstängningar och restriktioner i coronapandemins spår.

Legoförsäljningen ökade kraftigt under första halvåret, då nedstängningar ökade efterfrågan på leksaker. Arkivbild

Legoförsäljningen ökade kraftigt under första halvåret, då nedstängningar ökade efterfrågan på leksaker. Arkivbild

Foto: Tatan Syuflana AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-09-02 11:15

Trenden uppåt väntas fortsätta under andra halvåret, trots att fler och fler hushåll runt om i världen nu återgår till skola och jobb, tror Legos vd Niels Christiansen.

Legos intäkter under första halvåret ökade med 7 procent till 15,7 miljarder danska kronor.

Minskade lager

Skillnaden på försäljningsökningen och intäkterna förklaras av att en stor del av försäljningen gjordes med hjälp av minskade lager hos återförsäljare då produktionen i bland annat Kina och Mexiko drabbades av nedstängningar.

Legos rörelseresultat från årets första halvår blev 3,9 miljarder danska kronor, en ökning med 11 procent mot ett år tidigare.

Enligt Lego har nu nästan samtliga 616 Legobutiker runt om i världen öppet igen. Och prognosen för 2020 är att Lego fortsätter att utöka antalet butiker runt om i världen med 120, bland annat med 80 nya butikslokaler i Kina.

46 nya butiker

Under första halvåret öppnade Lego 46 nya butiker, varav 30 i Kina, och Niels Christiansen skriver i en kommentar att butikerna är viktiga för att främja försäljning även om mer och mer av handeln numera sker via nätet.

– Även om detaljhandeln har omvandlats under de gångna sex månaderna ser vi en fortsatt stor möjlighet med en omnichannel-modell, säger Christiansen.

Omnichannel-modellen betyder att Lego använder alla kanaler i sin marknadsföring, för att främja försäljning oavsett om det sker på internet, i butik eller både och.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!