USA är världens största streamingmarknad, präglad av hög tillväxt men också hård konkurrens. Dessutom är marknaden mer mogen där än på andra håll, med fler streamingtjänster per hushåll.
– Det är en marknad som för med sig stora möjligheter och gigantiska utmaningar, säger Anders Jensen till TT i samband med en kapitalmarknadsdag.
Planen är nu att nischa Viaplay som en streamingkanal för högkvalitativa nordiska och europeiska originalproduktioner i USA, enligt Jensen. Möjligen kommer det bli med någon form av distributionssamarbete med en etablerad aktör i USA.
– Vi har ett antal väldigt intressanta distributionsdiskussioner, säger Jensen.
– Men det är inget som vi är redo att offentliggöra i dag.
Tio nya marknader på tre år
Förslaget om en sekundärnotering av Nent-aktien i USA hänger delvis samman med den offensiv bolaget nu inleder, med lansering på tio nya marknader på tre år – med start i Baltikum under första kvartalet 2021.
Enligt Jensen skulle en notering i USA kunna få upp likviditeten i aktien, som han tycker är låg på Stockholmsbörsen.
– För säljare är det väldigt positivt. Men det gör det ju också väldigt svårt för nya investerare att komma in i Nent, säger han om den låga likviditeten.
– Det lägger sig som en våt filt över möjligheterna och skapar en del volatilitet i aktien, tillägger han.
USA-noteringen gör det också enklare att jämföra sig med relevanta konkurrenter, som finns i USA och inte i Europa, enligt Jensen.
Vinnare i coronakrisen
Minst 3,5 miljarder kronor i en nyemission är ett annat förslag som Jensen presenterar på kapitalmarknadsdagen. Det har inte förts några diskussioner om garantier med några ägare, men Nentchefen tycker sig ha fått signaler om att detta ligger i linje med vad ägarna vill ha.
Behovet av mer kapital för att genomföra planerna uppstår först från 2022 och framåt, enligt Jensen.
Nent tillhör vinnarna på Stockholmsbörsen i coronakrisen, med ett kurslyft på över 20 procent sedan årsskiftet. Tisdagens besked trycker upp aktien ytterligare någon procent.
– Kundbeteenden har förändrats i grunden och kanske tagit vår framtid 1-2 år närmare i tiden än vad vi hade haft utan pandemin, säger Jensen.
Penetrationen på väg upp
Tittandet på Viaplays streamingtjänster ökade med 35 procent under tredje kvartalet jämfört med ett år tidigare enligt Jensen. Och till 2025 räknar Viaplay med att antalet abonnenter har fördubblats i Norden till omkring sex miljoner.
Fler streamingtjänster per hushåll och fler hushåll som skaffar streamingtjänster, det vill säga marknadspenetrationen, är två trender som driver på utvecklingen.
– Penetrationen ligger i dag på lite drygt 50 procent i Norden. Den kommer gå upp mot 80-85 procent 2025. Så fortsätter vi bara ta vår andel av tillväxten, i linje med vår 30-procentiga marknadsandel, har vi kommit en bra bit på vägen, säger Jensen.