Netflix fick drygt tio miljoner nya kunder under årets andra kvartal, mot de drygt åtta miljoner som analytiker väntat sig, visar kvartalsrapporten som presenterades på torsdagskvällen.
Omsättningen ökade med 24,9 procent till 6,2 miljarder dollar, motsvarande 56,3 miljarder kronor. Företaget gjorde en nettovinst på 720 miljoner dollar, vilket var något mindre än förväntat, enligt Wall Street Journal.
Trots tillströmningen av prenumeranter föll aktien med drygt tio procent under efterhandeln på New York-börsen, eftersom företagets prognos för årets tredje kvartal var kraftigt nedskruvad.
Färre nya användare
Analytiker hade förutsett att ytterligare drygt fem miljoner nya kunder skulle tillkomma under tredje kvartalet. Netflix gör bedömningen att det sannolikt bara blir lite mindre än hälften av det.
Företaget hänvisar dels till den ekonomiska situationen i pandemins spår, dels till att allt fler söker sig utomhus när restriktionerna lättas.
När Netflix i slutet av april redovisade sina delårssiffrorvar coronaeffekten tydlig: bolaget fick under årets första kvartal 16 miljoner nya kunder, vilket krossade analytikernas förväntningar.
Strömningsjätten och Amazon är de it-jättar som gått allra bäst, och förra veckan passerade Netflix aktiekurs drömgränsen 500 dollar – men den sjönk till cirka 475 dollar efter torsdagskvällens kvartalsrapport.
Aktien "exceptionellt dyr"
Tomas Otterbeck, analytiker på Redeye, lägger inte alltför stor vikt vid årets utveckling, eftersom Netflix aktie var pressad runt årsskiftet.
TT: Har Netflix höga värdering grund i hur bolaget presterar?
– Netflix har alltid varit högt värderat, priset har pendlat mellan enormt högt och "bara" väldigt högt. Men nu ser det exceptionellt dyrt ut. Det har avskräckt mig och många andra som tittar på traditionella vinstmultiplar, säger Tomas Otterbeck och fortsätter:
– Den höga värderingen bygger på en tro om att de ska fortsätta växa, och att de kommer att fortsätta att vara nummer ett om tio år. Då kanske inte värderingen är helt galen.