Norwegian kan behöva nytt miljardtillskott

Flygbolaget Norwegian Air Shuttle har inför årsstämman den 30 juni begärt klartecken från ägarna för nyemissioner. Nya miljardhål i budgeten har börjat torna upp sig i coronakrisen.

Rader av Norwegianplan är parkerade på Gardermoen flygplats i coronakrisen

Rader av Norwegianplan är parkerade på Gardermoen flygplats i coronakrisen

Foto: Ørn E. Borgen/ NTB/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-06-09 15:25

Mandat att genomföra nyemissionen efterfrågas sedan bolaget nyligen genomfört en skuldrekonstruktion på 12,7 miljarder norska kronor, som öppnat för statliga lånegarantier på tre miljarder kronor.

2,2 miljarder kan behövas

Om coronakrisen håller i sig kommer Norwegian Air Shuttle behöva ytterligare kapitaltillskott på omkring 2,2 miljarder norska kronor om ett år, enligt det norska lågprisflygbolagets årsredovisning.

Planen som nu läggs fram inför stämman är att hämta in de pengarna med hjälp av nya lån, emissioner och en fortsatt anpassning av verksamheten jämte köp och refinansiering av ägarandelar.

Norwegian har som i princip hela flygbolagsindustrin parkerat merparten av sin flygplansflotta till följd av minskad efterfrågan på flygresor i coronakrisen. Trafiken just nu begränsas till sju av totalt nästan 150 flygplan.

Leasingbolag in i styrelsen

Aktien i Norwegian har sedan årsskiftet rasat med nästan 90 procent efter fjolårets kollaps på över 60 procent. Skuldrekonstruktionen och nyemissionerna i maj har dessutom inneburit att nya storägare har dykt upp i form av bland annat det Hongkongbaserade leasingbolaget BOC Aviation, som via moderbolaget Bank of China i slutändan kontrolleras av den kinesiska staten.

Inför stämman har enligt nyhetssajten E24.no koncernchefen för det irländska leasingbolaget Aercap Aengus Kelly föreslagits som ordförande i Norwegians valberedning, medan Aercaps riskchef Anton Joiner föreslagits som ny styrelseledamot.

Aercap är efter skuldrekonstruktionen, där Norwegians leasingåtaganden byttes mot aktier i flygbolaget, Norwegians största aktieägare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!