"Vi har hanterat över två miljoner ärenden och har betalat tillbaka över sex miljarder kronor till resenärer som har drabbats av inställda flyg. Det är endast ett par procent som ännu inte har fått tillbaka pengarna", skriver Norwegians svenska kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson i ett mejl till TT.
Aktien rusar
Samtidigt rusar Norwegian-aktien uppåt med över 10 procent på Oslobörsen, sedan flygbolaget fått en ansökan om en rekonstruktionsprocess i Norge godkänd. Detta följer på det att en irländsk domstol i måndags beviljade konkursskydd till två dotterbolag till Norwegian.
Kurslyftet låter mycket i procent, men det handlar i realiteten om några ören per aktie, upp till cirka 41 öre. Detta kan jämföras med priser på drygt 40 kronor före coronakrisen och rekordnivåer över 220 kronor per aktie för cirka fem år sedan.
De två processerna kommer vara till fördel för alla parter och ökar sannolikheten till ett lyckat utfall, enligt Norwegians koncernchef Jacob Schram.
"Vårt mål är att trygga jobben i bolaget och bidra till att säkra kritisk infrastruktur och värdeskapande i Norge", skriver han i en kommentar.
Skulder och flygplan ska reduceras
Målet med de båda processerna är att kraftigt reducera skulderna och antalet flygplan som bolaget äger, enligt Schram.
"Vi ska vara redo att möta konkurrensen om kunderna efter coronapandemin", skriver Schram.
De båda rekonstruktionsprocesserna – i Irland respektive Norge – kommer enligt flygbolaget inte att påverka den löpande verksamheten, som redan är kraftigt reducerad till följd av coronapandemins effekter på resandet.
Och Norwegians obligationer och aktier kommer även att kunna handlas på Oslobörsen, precis som normalt, skriver bolaget.
Norwegian presenterade så sent som i förra veckan en ny krisplan, enligt vilken man vill dra in fyra miljarder norska kronor i nytt kapital och sälja flygplan.
Skuldkonvertering var ett annat tema i krisplanen, där det talas om att förhandla om flygplanslån, leasingavtal, obligationslån och leverantörsskulder.
Krisplanen kommer sedan Norges regering under hösten klargjort att det inte är aktuellt att skjuta till mer stöd direkt till bolaget ovanpå de miljardlån som beviljades i det akuta skedet i våras – bland annat med hänvisning till den oklara ägarbilden.
Extra stämma
En extra stämma har utlysts till den 17 december för att få mandat från ägarna till ännu en nyemission och en ny omgång konvertering av skulder till eget kapital.
Norwegian har, som de flesta flygbolag i coronakrisen, parkerat en stor del av sina flygplan. I dagsläget används bara sex av bolagets 140 flygplan i flygtrafik.
Hur stor andel av flygplansflottan bolaget nu vill sälja är än så länge oklart.
Konkursskyddet i Irland gäller Norwegians Dublin-baserade dotterbolag Arctic Aviation Assets, som äger större delen av flygbolagets flygplan, samt det helägda flygbolaget Norwegian Air International.
Vid utgången av tredje kvartalet summerades Norwegians flygplanslån till 48,5 miljarder, medan koncernens totala skulder uppgick till 67 miljarder.