Flygbolaget Norwegian kommer nu att fokusera på inrikesresor i Norge, resor i Norden och i Europa. I bolagets nya affärsplan finns inte några flygningar över Atlanten eller andra långdistanslinjer med. Efterfrågan på dessa linjer är alldeles för osäker, bedömer bolaget, precis som många andra i branschen.
– Långdistanstrafiken är det i pandemin som kommer igång sist och om och när affärstrafiken kommer tillbaka är ett stort frågetecken. Vissa spår att det dröjer till 2025. Europatrafiken har alla möjligheter att komma igång tidigare, säger Jan Ohlsson.
"Klokt beslut"
Enligt honom gör Norwegian helt rätt. Draget är nödvändigt för att bolaget ska ha en chans att komma på fötter. Genom att försöka göra sig av med de stora flygplanen av typen Dreamliner kan bolaget få loss kapital.
– Det är ett klokt beslut. Det stärker Norwegians position och ambition att komma tillbaka. Det är alltid bra för ett flygbolag att sitta med en enhetsflotta. Det kostar väldigt mycket att ha olika typer av flygmodeller. Det kräver olika piloter, olika mekaniker och olika reservdelsförråd, säger Jan Ohlsson.
Att Norwegian fokuserar på Norden och Europa sätter press på priserna på den marknaden. Samtidigt bedömer Jan Ohlsson att det är bättre för SAS om Norwegian blir kvar på marknaden, i stället för att exempelvis Wizzair och Ryanair får större plats med större möjligheter att pressa priserna.
– De bolagen har starkare finanser och större flygplansflottor.
Risk för prisökningar
SAS får dessutom en konkurrent mindre på långdistansflygningar som, med exempelvis Norwegian som facit, är en svårare nöt att knäcka för lågprisbolagen.
När det gäller långdistansflygningar, när de väl kommer igång i större utsträckning, är läget mer osäkert. Enligt Ohlsson lutar dock Norwegians reträtt från långdistansflygningar mot att den typen av resor blir dyrare för konsumenterna framöver.
– Det är en svår fråga. Det kan innebära en viss prisuppgång om inte konkurrensen över exempelvis Atlanten blir så stor. Norwegian flög mest över Atlanten.
– Långdistanstrafiken är så beroende av affärsresenärerna. Mycket lönsamhet har legat i "nosen", i affärsklass. Det var den vinsten som delvis subventionerade trafiken "där bak", säger Jan Ohlsson.
Aktien faller
Norwegians nya strategi innebär att bolaget kommer att begära dotterbolag i Italien, Frankrike, Storbritannien och USA i konkurs och 2 000 anställda förlorar sina arbeten.
– Det har varit ett väldigt tungt beslut att ta, säger Norwegians vd Jacob Schram på en pressträff.
Kunder med bokningar som berörs av ändringarna kommer att bli kontaktade och framtida resor som ställs in kommer att återbetalas, enligt Norwegian.
Förutom den nya affärsplanen presenterade också nya åtgärder för att stärka finanserna. Skuldberget ska reduceras till 20 miljarder norska kronor och dessutom ska bolaget ta in 4-5 miljarder i nytt kapital via nyemissioner till befintliga och nya ägare och andra former av eget kapital.
Med den nya planen och den nya finansieringen hoppas Norwegian på nytt stöd från den norska staten. Men marknaden ger tummen ned och den redan hårt sargade aktien faller drygt 8 procent på Oslobörsen efter beskeden. Det innebär ett tapp på cirka 19 procent sedan årsskiftet.
Bolaget räknar med att ha ett 50-tal flygplan i trafik under 2021 med ambitionen att öka antalet till omkring 70 stycken 2022.