Ett 80-tal sanktionsavgifter till följd av brister i arbetsmiljön. 40 fall av misstänkt brott mot utstationeringslagen (inte registerförda). Nio utländska förare saknade tillstånd att köra i Sverige och ytterligare 20 kunde inte visa upp den vilotidsbok som lagen kräver.
– Vi och polisen har hittat mycket som vi har anledning att ställa krav på. Åkerier och andra yrkesutövare behöver skärpa sig. Men det är också oroande ur ett samhällsperspektiv, säger Arne Alfredsson, chef för avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.
Över 340 fordon och 440 personer kontrollerades gemensamt av Arbetsmiljöverket och polisen under en tvåveckorsperiod.
Köparna kan agera
Alfredsson lägger stort ansvar på köparna av transporter.
– Vi kommer aldrig att kunna kontrollera oss bort från det här fenomenet. Det handlar om en vilja att själv göra rätt. Se exempelvis till att du köper transporter av ett seriöst företag, uppmanar han.
Att fuska med reglerna drabbar inte bara förare i form av farliga moment, utan även i konkurrensen gentemot de företag som sköter sig. Att lasta bilen fel är vanligt förekommande, och direkt trafikfarligt för andra på vägarna.
– Och du hittar dessutom förare som kör alldeles på tok för mycket, som också är trafikfarligt, säger Alfredsson.
TT: Branschen brukar ju peka på att de utländska åkerierna dumpar villkoren. Ger den här studien vatten på deras kvarnar?
– Det kan man tycka, men vi vill nog inte prata om dumpning. Följer man inte regelverken så har man skapat en situation där konkurrensen inte blir på lika villkor. Vissa regler kostar att leva upp till och lever du inte upp till dem så har du skaffat dig en konkurrensfördel, säger Alfredsson som ser att åkerierna verkar i en pressad bransch.
– Vi får vad vi är villiga att köpa, konstaterar han och menar att köparna måste se längre än till bara kronor och ören.
Mångbottnad bransch
Det finns många utländska åkerier och förare på de svenska vägarna. Det är en rörlig bransch, säger Arne Alfredsson.
– Som en polis sa: Vi har hittat en person med ryskt körkort, med ukrainskt pass, som kör en lastbil registrerad i Lettland och har kört från Litauen och ska leverera gods till Finland. Det i sig är inte fel, men det visar på komplexiteten som finns i branschen.
Han pekar också på att det inte är helt lätt för företag och chaufförer att kunna alla regler som ofta är olika från land till land.
Han vill inte skriva under på att utländska åkare är mer skrupelfria än svenska. Det handlar snarare om EU:s inre marknad och konsekvenserna av den.
– När vi befinner oss på en marknad som alla har rätt att ta del av, så finns det en hel del utmaningar för utländska företag, oavsett vad de sysslar med, säger Alfredsson.
Sammanfattningsvis säger han så här:
– Det visar vikten av att myndigheter samarbetar för att motverka en osund konkurrens. Vi vill inte att personer ska bli sjuka, skada sig eller dö på arbetet, eller utsatta andra personer för de här riskerna.