Om nyckeln är trådlös registrerar bilen att den finns i närheten, och ägaren kan både låsa upp och starta bilen med nyckeln kvar i fickan. Något som också kriminella utnyttjar.
Med en sändare kan signalen från nyckeln plockas upp, även om den ligger inne i hallen i en villa, och förstärkas för att öppna och starta bilen. Redan 2018 gick försäkringsbolaget If ut och varnade för tillvägagångssättet, så kallade reläattacker, som då hade börjat dyka upp. Sedan dess har det ökat.
– Vi ser en oroande ökning. Vi ser också att det företrädesvis är utländska ligor som sysslar med detta, säger Anders Lindstrand, utredningschef på If.
"Vanligt tillvägagångssätt"
När coronapandemin tog fart i våras och många länder införde nedstängningar syntes därför en markant nedgång av bilstölder, berättar Anders Lindstrand. Men under sommaren och hösten har If sett en uppgång igen.
– Det är de dyraste och finaste bilarna, de mest stöldbegärliga, som har en sådan här keyless-funktion, så det är klart att det är ett vanligt tillvägagångssätt. Om de blir stulna så blir de stulna på det här sättet.
Enligt en undersökning från Larmtjänst, försäkringsbolagens branschgemensamma organisation, så utgjorde reläattacker tre procent av alla bilstölder under åren 2018 och 2019.
Nyckeln i metallburk
För att skydda sig mot reläattacker ska man inte förvara nyckeln alldeles vid entrédörren, utan längre in i huset. Det kan också vara en god idé att ha nyckeln i en metallburk så att signalen inte kan fångas upp utifrån. Att parkera bilen i ett låst garage försvårar också förstås för tjuvarna.
– Har man en särskilt dyrbar bil men inget garage kan man också parkera den längst in på uppfarten och ställa en annan bil utanför, säger Anders Lindstrand och tillägger:
– Den gamla klassiska rattkryckan kan också vara väldigt effektiv. Det är inte säkert att de har med sig verktyg för att bryta upp en sådan.