Enligt den nya affärsplanen slopar Norwegian sina långdistanslinjer, avvecklar flera av sina dotterbolag och ska minska sina skulder väsentligt.
– Regeringen ställer sig positiv till att bidra med mer stöd till Norwegian, säger näringsminister Iselin Nybø (V), enligt NTB.
Ja till lån
Enligt henne är den nya affärsplanen mer robust än den som lades fram i oktober och som regeringen då sade nej till. Om bolaget lyckas med sin nya rekapitaliseringsplan och får in 4,5 miljarder norska kronor från privata investerare kan det dock bli tal om ett lån.
– Om Norwegian lyckas med det har vi sagt ja till att ge ett hybridlån. Staten har ingen ambition att bli ägare i Norwegian, säger Iselin Nybø.
Den nedtryckta aktiekursen rusar drygt 14 procent efter nyheten. Efter fjolårets ras har aktien hittills i år tappat omkring 21 procent.
"Genom ett trollslag verkar en konkurs för Norwegian ganska osannolik", skriver Jacob Pedersen, analyschef på danska Sydbank, i en kommentar, och poängterar att signalvärdet i norska regeringens inställning är stort.
Han har också svårt att se hur beskedet på något sätt gynnar konkurrenten SAS.
"Krävande situation"
"På vägnar av alla på Norwegian vill jag rikta ett stort tack till regeringen. Norwegian befinner sig i en mycket krävande situation till följd av pandemin. Ett stöd från staten ökar chanserna betydligt för att vi ska kunna hämta in nytt kapital och komma igenom rekonstruktionsprocessen", säger Jacob Schram, vd för Norwegian, i ett pressmeddelande.
Det är Norwegians irländska dotterbolag och det norska moderbolaget som just nu genomgår rekonstruktion.
Enligt den nya affärsplanen ska Norwegian minska sina skulder till omkring 20 miljarder norska kronor och hämta in nytt kapital om 4-5 miljarder norska kronor.
Under 2021 avser bolaget att ha 50 flygplan i drift som successivt ökas till 70 plan under 2022.