Efter tio år som vd för SAS lämnar Rickard Gustafson sitt uppdrag för att ta över som högsta chef på kullagerjätten SKF. Beskedet kommer mitt under coronapandemin och flygbranschens mycket pressade läge.
SAS ordförande Carsten Dilling är besviken och ledsen över avhoppet.
– När styrelsen mister en person som vi har arbetat så nära och som är en så kunnig vd är det bara beklagligt att det tar slut, säger han.
Kritisk tidpunkt
Tajmingen är särskilt kritisk på grund av det historiskt svåra läget i branschen, poängterar han.
TT: Tycker du att han sviker bolaget?
– Det är aldrig någon bra tajming för det här. Men jag är besviken å bolagets vägnar. Det är också djupt beklagligt för de investerare som för två månader sedan lade in ganska mycket pengar i vår rekapitaliseringsprocess, säger Carsten Dilling.
TT: Försökte du få honom att stanna?
– Självklart. Det har gått vid tidigare liknande situationer men den här gången tror jag att det erbjudande han fått var för bra och spännande, säger Carsten Dilling.
Familjen Wallenbergs representant i styrelsen säger också att beskedet kom oväntat.
– Men det är inte många vd:ar som sitter så länge, allra minst i ett bolag som haft så många utmaningar längs vägen, säger Oscar Stege Unger.
Han, precis som Carsten Dilling, hyllar Gustafsons insats för bolaget, och han är ett starkt namn i Företagarsverige, varför beskedet om att han går vidare till ett annat stort operativt uppdrag inte förvånar.
– Styrelsen förstår hans resonemang väl, men ändå en överraskning när beskedet kom, säger han och tillägger att han inte alls varit inblandad i rekryteringen till SKF, ett annat bolag inom Wallenbergsfären.
Togs på sängen
Hos pilotfacket togs nyheten emot med förvåning.
– Det tog oss lite på sängen. Jag tror faktiskt att det tog hela koncernen på sängen, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening.
– Tajmingen här är ju lite olycklig. SAS och hela flygindustrin befinner sig i sin djupaste kris sedan andra världskriget och om vd:n lämnar när man är mitt i den krisen – då är tajmingen något som man höjer på ögonbrynen för.
Tersmeden instämmer ändå i hyllningskören för det arbete Gustafson utfört under sina år i bolaget och medger att han "uträttat väldigt mycket för SAS".
– Men han har också haft stora utmaningar, framför allt på pilotsidan med att utländska piloter flyger i Sverige och från Sverige. Där ser vi framför oss att vi kommer börja på ett nytt vitt papper och samarbeta med ledningen, och förhoppningsvis ta SAS stärkt ur krisen.
Även för kabinfacket ifrågasätter tajmingen men hoppas att förändringen kan leda till något bättre.
– Det är inte första krisen vi går igenom, men det är klart att det är olyckligt att det sker just nu, säger Viktoria Svensson, ordförande för svenska kabinfacket SCCA.
– Jag väljer att fokusera på det positiva – Rickard har tagit beslutet så då måste det vara ett beslut han vill. Och det här kanske bara kan leda fram till något nytt. Att vi tar oss ur den här krisen med en ny vd, och starkare.
Process inledd
SAS har under Gustafsons tid fått hantera pilotstrejker, flygskam och nu senast pandemin. Så här långt har drygt 5 000 personer fått lämna sina jobb sedan pandemin bröt ut. Under det senaste året har SAS fallit på börsen och tappat två tredjedelar av sitt värde.
Mitt i krisen får nu bolaget se sig om efter en ny vd och koncernchef – en process som redan inletts och enligt Carsten Dilling finns redan en lista med potentiella kandidater.
– Vi har förberett oss så gott vi har kunnat på de här stunden och har en bra språngbräda in i processen. Vi kommer att komma ur det här på ett bra sätt. Det här är ingen enmansarmé.