Över 12 000 anställda bara i USA får lämna företaget och Boeing uppger att ytterligare tusentals arbetstillfällen kan försvinna under kommande månader.
I ett mejl till bolagets anställda skriver vd:n Dave Calhoun att "pandemins förödande påverkan på flygindustrin innebär ett stor tapp i antalet kommersiella jetplan våra kunder kommer att behöva under de kommande åren, vilket i sin tur betyder att det finns färre arbetsillfällen i vår tillverkning och på våra kontor. Jag önskar att det fanns andra lösningar".
Under mars och april fick Boeing inte en enda beställning – den värsta inledningen på ett år sedan 1962.
Företaget levererade bara sex flygplan under april, vilket gör att det totala antalet levererade plan under de första fyra månaderna 2020 uppgår till 56. Det är en minskning med 67 procent jämfört med föregående år – vilket beställningsmässigt var Boeings värsta år på fyra decennier.
Samtidigt kommer besked om att företaget i mindre skala har återupptagit tillverkningen av 737 Max i fabriken i Renton i den amerikanska delstaten Washington. Storsäljaren fick flygförbud efter fjolårets flygolyckor i Indonesien och Etiopien, i vilka sammanlagt 346 människor omkom.
Produktionen stängdes ner i januari, efter stor osäkerhet över när modellen kan få klartecken att åter flyga, vilket ännu inte skett. Boeing uppgav i april att företaget räknar med att kunna leverera nya 737 Max-plan under årets tredje kvartal, förutsatt att myndigheterna har gett sitt klartecken. Mer långsiktigt hoppas Boeing kunna leverera 31 flyplan av modellen varje månad under 2021.