– Våra medlemmar berättar att försäljningen av korv och relativt enkel lunchmat har ökat kraftigt under pandemin. Det bekräftas också av dagligvarukedjorna, säger Magnus Därth, vd för organisationen Kött och Charkföretagen.
Ett exempel är City Gross som rapporterar att butiksförsäljningen av grillkorv rusat upp nära 24 procent under det senaste året – och färsk råkorv hela 138 procent.
Företaget kopplar ökningarna till det ökade umgänget utomhus på grund av virusrestriktionerna.
Torbjörn Lithell, försäljningsdirektör på den stora korvproducenten HK Scan kan bara instämma:
– Absolut, det är väldigt tydligt, framför allt under den icke normala grillsäsongen. Vi har haft en jättebra försäljning av grillprodukter även under vinterhalvåret.
– Pandemin har naturligtvis påverkat konsumtionsmönstret. Nu drivs försäljningen av att vi är ute mycket och då grillar vi mer.
Förutom det pandemidrivna grillandet påpekar Kött och Charkföretagen att det också säljs mer enklare lunchmat, inklusive korv, i veckorna.
– Det är en konsekvens av att folk äter mer lunch hemma nu, helt enkelt, säger Magnus Därth.
Grillprodukterna å sin sida verkar gå bäst på helgerna när folk vill umgås utomhus på virussäkert sätt.