Träningspass online och avstängd bastu – gymmedlemskapet kanske inte har blivit som du tänkt dig under coronapandemin.
– Som konsument har man rätt till det man betalar för, säger Daniel Eliasson, jurist på Konsumentverket.
Men samtidigt finns det flera gråzoner i den unika situation som coronapandemin tvingat fram.
Gym kan stängas
Tio kvadratmeter per person, ett maxantal personer som får vistas i lokalerna som tydligt kommuniceras vid entrén och en skyldighet att se till att antalet inte överskrids. Det är delar i de nya föreskrifterna som gäller exempelvis gym och andra lokaler för inomhusaktiviteter som trädde i kraft den 10 januari.
Den nya pandemilagen innebär också att de verksamheter som inte följer föreskrifterna kan stängas helt. Och vissa gym kanske helt enkelt väljer att stänga själva på grund av svårigheter att efterleva reglerna.
För den som redan betalat för, eller löpande betalar för ett gymkort som därmed inte går att utnyttja ska kunna få pengarna tillbaka, enligt Konsumentverket.
– Om ett gym inte kan leverera den tjänst man tar betalt för bör man få pengar tillbaka, alternativt slippa betala för en viss period, säger Daniel Eliasson.
Vad betalar du för?
Den rådande situationen där många gym till exempel stängt av duschar och bastur, fysiska pass har flyttats online och möjligheten att träna i lokalerna begränsats är dock mer av en gråzon när det kommer till ersättningsanspråk, enligt Daniel Eliasson.
– Där får man fundera över vad det är man betalar för och vad det är man anser inte går att nyttja fullt ut. Sen får man vända sig till gymmet och argumentera för sin sak, säger han.
Om det inte går att komma överens kan man som konsument vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Då är det viktigt att kunna visa att man själv försökt lösa situationen i dialog med berörd motpart. Än så länge har inget ärende som är kopplat till coronapandemin som gäller just gym prövats av ARN.
Flera gymkedjor ger möjlighet att frysa medlemskapet om det inte utnyttjas under en period. Det gäller exempelvis Friskis och Svettis lokalförening i Stockholm och SATS.
– Vi har erbjudit det under hela pandemin, att det går att frysa sitt medlemskap. Av naturliga skäl är det en del som gör det, säger Malin Selander, kommunikationschef på SATS.
Enligt henne har SATS åtgärder sedan tidigare tagit höjd för de föreskrifter som nu kommit på pränt och anser att företaget med råge kan efterleva bestämmelserna.
– Självklart gör vi vad som krävs och vi har högre säkerhetsmarginal än tio kvadratmeter per person, säger Malin Selander.